یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های معضل ترافیک در شهرهای بزرگ ایجاد پارکینگ‌های اختصاصی است که موجب کاهش حجم ترافیک در مکان‌های عمومی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»،کنترل ترافیک از جمله مواردی است که پرداختن به آن موجب ایجاد نظم خاص در جامعه می‌شود.

 

یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های معضل ترافیک در شهرهای بزرگ ایجاد پارکینگ‌های اختصاصی است که موجب کاهش حجم ترافیک در مکان‌های عمومی می‌شود.

 

این روزها کلمه ترافیک شهری سنندج عبارتی که شنیدن آنهم روح و روان آدمی را به هم می‌ریزد و مانند گره کوری است که با قلاب تدبیر و برنامه‌ریزی صحیح و کارشناسی شده مسئولان باز می‌شود. شهر سنندج شهری که زیبایی منحصربه‌فرد شهری آن زبانزد خاص و عام است این روزها گرفتار معضلی به نام ترافیک است که موجب بروز مشکلات زیادی برای شهروندان شده است.

 

گسترش شهرنشینی و تمرکز ادارات در مرکز شهر و بافت قدیمی و افزایش ماشین‌های تک‌سرنشین از عوامل مهم ترافیک شهری سنندج است.

 

معضل ترافیکی سنندج روند صعودی دارد

 

روژان محمدی یکی از شهروندان سنندجی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهارداشت: با بازگشایی مدارس معضل ترافیک اول صبح و هنگام تعطیلی دانش‌آموزان به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

 

وی افزود: پارک‌کردن خودروهای شخصی در هر دو طرف خیابان‌های کم‌عرض و پرتردد شهر سنندج موجب افزایش حجم ترافیک شهری شده است.

 

این شهروند سنندجی گفت: قرارگرفتن ساختمان پزشکان در هسته مرکزی شهر و عدم وجود پارکینگ‌های اختصاصی یکی دیگر از عوامل معضل ترافیک شهری سنندج است.

 

محمدی تصریح کرد: خیابان‌های کم‌عرض سنندج دیگر گنجایش خودروها را ندارد و اگر دقت کرده باشی تمامی کوچه‌های اطراف هسته مرکزی شهر به پارکینگ خودروهای شخصی تبدیل شده است.

 

سنندج شهر تاکسی‌ها و مسافران چشم‌انتظار

 

محمد پیران یکی دیگر از شهروندان سنندجی بیان داشت: شهر سنندج باتوجه‌به تعداد زیاد تاکسی به شهر تاکسی‌ها شهرت دارد، اما معطلی مسافران در ایستگاه تاکسی‌ها موجب ترافیک و سردرگمی مردم شده است.

 

وی گفت: شورای ترافیک شهر سنندج در چند ماه قبل با برنامه به قول خودشان کارشناسی شده اقدام به یک‌طرفه کردن خیابان چهارباغ کردند که موجب افزایش ترافیک و افزایش نرخ کرایه تاکسی شد و عملاً می‌توان گفت شورای بدون برنامه‌ریزی و دردسرساز برای مردم است.

 

این شهروند سنندجی اظهارداشت: یکی از شاخص‌های اساسی در رفع مشکل گره ترافیکی ارتقای فرهنگ مردم و رانندگان است؛ اما در کنار این مسائل متولیان و مسئولان امر با برنامه‌ریزی صحیح باید پای‌کار باشند.

 

معضل ترافیک سنندج با جلسه و مکاتبه حل نمی‌شود

 

عثمان خدامرادی یکی دیگر از شهروندان سنندجی در گفتگو با خبرنگار کردتودی بیان داشت: اگر شهر سنندج ناوگان حمل‌ونقل عمومی درست‌وحسابی با برنامه‌ریزی صحیح داشت شاهد این معضل ترافیکی در خیابان‌های که به هسته مرکزی شهر وصل است نبودیم.

 

وی گفت: وقتی شهروندی برای رسیدن به محل کار یا انجام کارهای روزمره مسیر ۱۰ دقیقه‌ای را در عرض یک ساعت طی می‌کند مطمئن موجب به‌هم‌ریختن اعصاب و روان و افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود و جدای از آن موجب افزایش سرسام‌آور هزینه‌های استهلاک و سوخت برای رانندگان می‌گردد.

 

این شهروند سنندجی خاطرنشان کرد: عدم نظارت و نبود سامانه هوشمند هم مزید بر علت افزایش معضل ترافیکی در هسته مرکزی شهر سنندج است.

 

ضرورت ایجاد پارکینگ از راه‌های حل معضل ترافیک سنندج است حسن عسکری فرماندار سنندج در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی گفت: یکی از راه‌های کاهش ترافیک در شهر سنندج به‌ویژه هسته مرکزی شهر اجرای طرح زوج و فرد کردن تردد خودروها است و اگر این طرح اجرا شود می‌تواند ترافیک شهری را کاهش دهد.

 

وی با تأکید بر اینکه کمبود پارکینگ در شهر سنندج یکی دیگر از مشکلات است که موجب افزایش ترافیک شهری شده است؛ افزود: در این راستا شهرداری اقداماتی انجام داده که زمان بر است.

 

فرماندار سنندج گفت: اگر دستگاه‌های اداری شهرستان املاکی در مرکز شهر دارند به شهرداری جهت احداث پارکینگ واگذار کنند خیلی از معضلات ترافیک شهر سنندج کاهش پیدا می‌کند.

 

عسکری خاطرنشان کرد: رعایت فرهنگ ترافیکی توسط شهروندان و استفاده از حمل‌ونقل عمومی به‌جای خورودهای تک‌سرنشین نقش عمده‌ای در حل معضل ترافیک به‌ویژه در هسته مرکزی شهر سنندج دارد.

 

انتهای خبر/