بدعهدی و خلف وعده دولت در عدم پرداخت پول گندم موجب افزایش بدهی و فشار مالی برای کشاورزان استان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر به نقل از خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، تاریخ استان کردستان از دیرباز با نام تولید گندم گره‌خورده است، کشاورزان کردستانی که با خون‌دل و با عرق جبین محصول گندم خود را به عمل می‌آوردند بعد از برداشت آن با هزار و امید آرزو باید منتظر وعده‌های دروغین دولت برای پرداخت بهای محصول خود باشند.

 

تابستان ۱۴۰۳ به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود؛ اما هنوز خبری از پرداخت پول خرید تضمینی گندم به کشاورزان استان کردستان نیست.

 

سید حسین رحیمی نماینده بخش تشکل‌های کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار داشت: سه ماه از برداشت و تحویل گندم به سیلوهای دولتی در استان کردستان گذشته اما اکثریت کشاورزان پولی دریافت نکرده‌اند.

 

وی افزود: دولت به کشاورزانی که تا قبل از ۲۰ تیرماه گندم خود را به سیلوها تحویل داده بودند ۲۰ درصد پول را پرداخت کرده است.

رحیمی با بیان اینکه موقع کاشت محصول فرارسیده گفت: متأسفانه کشاورز برای تهیه بذر و به‌کارگیری ماشین‌آلات جهت کاشت مجدد سرمایه‌ای ندارد و همین رویه موجب دلسردی کشاورزان می‌شود.

 

نماینده بخش تشکل‌های کشاورزی کردستان تصریح کرد: اکثر کشاورزان برای تأمین هزینه‌های کاشت و برداشت محصول مجبور به دریافت تسهیلات بانکی با بهره‌های زیاد شده‌اند که سررسید اکثر آنها موجب افزایش بدهی و فشار مالی برای این قشر زحمت‌کش شده است.

 

وی ادامه داد: بدعهدی و خلف وعده دولت در عدم پرداخت پول گندم موجب افزایش بدهی و فشار مالی برای کشاورزان استان کردستان شده است.

 

رحیمی بیان داشت: به‌ازای هر روز اخیر در بازپرداخت تسهیلات بانکی کشاورزان ۳۰ درصد جریمه دیرکرد از کشاورز دریافت می‌کنند که موجب نارضایتی در بین این قشر شده است.

 

رئیس نظام صنفی کشاورزی بیجار ادامه داد: متأسفانه دولت هر روز اعلام می‌کند که پول کشاورزان پرداخت شده است؛ ولی در عمل چنین چیزی نیست و تا کنون پولی برای تحویل گندم به سیلوها پرداخت نشده است.

 

کشاورز نمونه استان کردستان ادامه داد: باتوجه‌به اینکه شغل اصلی مردم استان کردستان کشاورزی دیم است و درآمد یکسان خود را از این راه تأمین می‌کنند در حال حاضر شرمنده خانواده خود شده‌اند.

 

رحیمی تأکید کرد: عدم پرداخت به‌موقع پول گندم به کشاورزان موجب لطمه‌زدن به تولید این محصول استراتژیکی و خودکفایی در این محصول و دلسردی کشاورزان می‌شود.

 

نماینده بخش تشکل‌های کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: در سالی که به نام جهش تولید و حمایت دولت نام‌گذاری شده به کمک خداوند متعال و همت کشاورزان جهش خوبی در تولید گندم اتفاق افتاده؛ اما تا کنون حمایتی از سوی دولتمردان ندیده‌ایم.

 

وی بیان داشت: کمبود و گرانی امکانات جانبی کشت گندم از قبیل کمبود کود فسفات و اوره از دیگر مشکلات بخش کشاورزی در استان کردستان است.

 

رحیمی گفت: امیدواریم صدای ما از طریق رسانه‌ها به گوش مسئولین برسد و کاری نکنند که کار تولید غلات کشور با مشکل مواجه شود.

 

این کشاورز کردستانی بیان داشت: متأسفانه مسئولان قدردان کشاورزان کشور نیستند و حمایت‌ها فقط در حد شعار است و با این رشته اقدامات و بی‌توجهی به کشاورزان راضی به واردکردن گندم بی‌کیفیت از خارج هستند.

 

نماینده بخش تشکل‌های کشاورزی کردستان گفت: ما کشاورزان به‌عنوان یک سرباز عرصه تولید تحت هیچ شرایطی برای نظام هزینه‌تراشی نکرده‌ایم و از مسئولان تقاضا داریم در کمترین زمان ممکن به مطالبات به حق این صنف رسیدگی کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: ما یک کالای به دولت فروخته‌ایم و در حال حاضر به دلیل عدم پرداخت به‌موقع پول آن شاهد ظلم به کشاورزان هستیم و خواستار یک تصمیم اساسی از سوی دولت و مجلس برای پرداخت به‌موقع پول کشاورزان در سال‌های آینده هستیم.

 

انتهای خبر/