کردستان در روزهای آتی صاحب اولین پروژه پیاده راه خواهد شد اما تبعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این پروژه باید توسط صاحب نظران مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

به گزارش نوای آبیدر، موضوع اجرای پیاده راه فردوسی سنندج ، فعالیت های حوزه مدیریت شهری بطور مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی تمامی شهروندان هر شهری تاثیرگذار بوده و پیامد های آن نیز سالیان سال در زندگی ساکنین آن شهر تعیین کننده است و اجرای پیاده راه فردوسی سنندج ،یکی از این گامهای ماندگار مدیریت شهری است.
طی یک دهه اخیر هر چند وقت یکبار در محافل عمومی و رسانه های جمعی از سوی مدیریت شهری مطرح می شد،لذا با توجه به حاشیه های احتمالی اجرای این طرح و نبود عزم مسئولین ارشد استان و اراده جدی دستگاه های خدمت رسان به همراهی با شهرداری به عناوین مختلف عملیاتی نمودن آن را غیر ممکن وهمچنان در حد خبرباقی می گذاشت.
اما در سال جاری داستان متفاوت شد و با همت مدیریت شهری در این مقطع با تایید صاحبنظران عرصه شهرسازی و چهره های دانشگاهی یک اثر متفاوت در حداقل زمان ممکن در شرایط اقتصادی موجود خلق شد و شهر سنندج هم صاحب پیاده راه ۶۰۰ متری شد.
مسائل تخصصی، مزایا و معایب اجرای این طرح و نگاه های تخصصی از سوی متخصصین حوزه های مختلف،معماری ، شهرسازی ، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و.. امروز به عنوان تیتر اول اکثر رسانه های استانی و گفتمان غالب فضای مجازی از نگاه مخالفین و موافقین مطرح شده ومی شود که تا روز افتتاحیه و ماهها و سالهای بعد هم سوژه قابل توجهی خواهد بود و این نظریات در هرچه بهتر شدن این گام موثر مدیریت شهری تعیین کننده خواهد بود.
همانطور که استحضار دارید،اجرای طرح پیاده راه فردوسی سنندج را می توان تلفیقی از طرح فرهنگی، گردشگری، اقتصادی ،عمرانی و اجتماعی و پدافند شهری خواند که بنا به حساسیت وموقعیت جغرافیایی و جایگاه بالای این خیابان در افکار عمومی اقدامی بسیار بزرگ و مانده گار است که شهرداری در این مقطع با پشتیبانی آحاد جامعه ، اعضای شورای شهر، مسئولین ارشد استان و همکاری و همراهی راه و شهرسازی و دیگر دستگاه های خدمت رسان آب ، برق ، مخابرات و گاز از شعار و مصاحبه خارج کرده و نخستین کلنگ عملیاتی نمودن این طرح را در بامداد ۱۵ اردیبهشت سال جاری بر زمین بزند.
به دلیل نداشتن اطلاعات جامع از زیرساخت های این خیابان تابلوی روزشمار این پروژه با واقعیت امر همراهی نکرد و فضا را برای منتقدین مهیا کرد که کاملا بجا و طبیعی بود.
در نخستین گام دستگاه های خدمت رسان با جابجایی تاسیسات خود که همزمان با بروز رسانی و تامین سویچ ها و پرت های تخصصی و زیر ساخت های مد نظر، _نیازمندی های چند دهه آینده شهر- فعالیت خود را آغاز کردند که این هزینه ها یکی از بهترین سرمایه گذاریهای حوزه شهری است که تا سالیان سال همه اقشار جامعه ازآن بهره مند می شوند ،اما به دلیل دفن شدن آن آنچنان قابل مشهود نیست .
البته ناگفته نماند در این دوره از مدیریت شهری با توجه به همدلی و همراهی منتخبان مردم در شورای اسلامی شهر، مسئولین شهرستانی و استانی با شهرداری سنندج در حوزه های مختلف با وجود تمام مسایل و مشکلات موجود در کشور و منطقه گامهای خوبی در حوزه های عمرانی ، فرهنگی، خدماتی واقتصادی در سطح شهرو اقدامات قابل تاملی در بخش درون سازمان شهرداری برداشته شد که در این یاداشت به چند مورد آن اشاره می کنیم .
فعالیت های عمران شهری، از جمله ادامه بلوار کردستان و پل توحید ،بلوار استاد کامکار در دگایران ، احداث باند دوم کمال الملک، مسیردوچرخه سواری و کمربندی آبیدر، میدان امام رضا (ع) وبلوارورودی ننله ، احداث بیش از ۱۵هکتارفضای سبز درون محلات ؛۶۳ هکتار نهال کاری ، احداث پارک مشاهیر ، پل معلق ، زیپلاین و احداث پارک ۲۰ هکتاری کوچک رش،احداث باغ ایرانی ،تملک و خرید ۱۵ هکتار کاربری ورزشی برای پیست اتوموبیلرانی،تملک حمام شیشه ،تملک ساختمان شهرداری منطقه سه ، تملک ۳۲ هکتارپادگان هفت تیر برای رفع مشکلات آرامستانهای شهر ، ثبت سنندج در یونسکو به عنوان شهر خلاق موسیقی در جهان و اجرای برنامه های فوق العاده فرهنگی قبل از کرونا ،پرداخت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از بدهی های سنوات قبلی شهرداری و تسویه حساب سه نوروز متوالی حق و حقوق و مزایای پرسنل ،صدور سند برای املاک شهرداری ، انتخاب شهرداری برتر در حوزه پدافند غیر عامل کشور، تحویل بخش قابل توجهی از اراضی دولتی با کاربری فضای سبز از اداره کل راه و شهرسازی ، خرید ماشین آلات و امکانات آتش نشانی و رونق فعالیت های سرمایه گذاری های قابل توجه مانند بازار بزرگ سنه سنتر و شهر بازی پارک ملت و مواردی دیگر که اتمام یافته و یا در حین اتمام است.که در اینجا مجال اشاره به آنها نیست ، مهر تاییدی بر موفقیت مدیریت شهری در اجرای این پروژه است.
اما در این یاداشت نگاه ویژه به پیاده راه فردوسی به عنوان ماندگار ترین گام این دوره مدیریت شهری خواهیم داشت ،به هرحال همانطور که همه متخصصین و صاحبنظران در صحبت های مختلف و مصاحبه ها به آن اشاره داشته اند، قطعا در حین اجرای این پروژه بصورت مقطعی فعالیت های اقتصاد رسمی و غیر رسمی این خیابان دستخوش تغییر بوده و گاها با مشکل روبرو شده اند .
قطع به یقین بعد از اجرا شاهد تحولات بزرگی در بافت هسته مرکزی شهر خواهیم بود و این آشفته بازی کنونی یقینا به تاریخ خواهد پیوست که تحقق این مهم به روز های پایانی رسیده و همه منتظر افتتاح آن هستیم.
نکته ی قابل تامل و مایه دلگرمی مدیریت شهری در اجرای این پروژه چند منظوره همراهی و همفکری و پشتیبانی افکار عمومی از اجرای این طرح است که در نظر سنجی های رسمی بیش از ۹۰ درصد افکار عمومی با اجرای این پروژه موافق بوده و اعلام همراهی و همکاری کرده اند .
همانطور که در مقدمه یاداشت به آن اشاره شد، شهرداری درسنوات گذشته برای شروع اجرای پیاده راه در هسته مرکزی شهر مطالعاتی را در مسیرهای میدان آزادی تا انقلاب و سه راه حبیبی تا چهار راه انقلاب در سال ۹۳ انجام داده و نظر سنجی عمومی هم انجام شد که اجرای پیاده راه فردوسی اولویت بوده و بر اساس طرح جامع ترافیک شهر هم مد نظر قرار گرفته است .
از آنجایی که قسمت اول خیابان فردوسی (از میدان انقلاب تا پل فردوسی ) از محدوده قلعه سنه دژ بوده وقدمت آن برابری می کند با قدمت باستانی شهر سنندج و قسمت دوم این خیابان(از پل فردوسی تا میدان آزادی ) بیش از نیم قرن سابقه دارد ، یقینا از لحاظ تعدد انشعابات و فرسوده گی تاسیسات دستگاه های خدمت رسان بسیار آشفته بود که گمانه زنی ،برداشت و مجددا بروز رسانی و دفن مجدد آنها به شدت نیازمند همراهی وتعامل همه دستگاه های خدمت رسان بوده که تامین هزینه های آنها نیز از سوی مسوولین ارشد استانی در سرعت بخشیدن به اجرای این طرح تعیین کننده بود.
با وجود شرایط فوق کند شدن اجرای این پروژه دور از انتظار نبود ولی با تایید صاحبنظران این عرصه اجرای این پروژه به روال عادی بیشتر از یکسال فرصت می خواست که خوشبختانه با همت و تلاش زحمتکشان این حوزه و مدیریت قابل تقدیر شهرداری در کمتر از هشت ماه تمام شد و در مقایسه با دیگر پیاده راه های اجرا شده و در حال اجرا کشور متناسب با طول پروژه مدیریت شهری سنندج موفق به کسب رکورد چشمگیر شده است .
با وجود تمام موانع و مشکلات شهرداری سنندج در اجرای این پروژه حقیقتا حرفی برای گفتن دارد ، البته این تایید به این معنا نیست که این پروژه عمرانی هیچ مشکلی ندارد ،قطعا با ریزبینی از سوی صاحب نظران این حوزه می توان ایراداتی هم از آن گرفت ،اما جسارت اجرای این کار و عظمت آن و پیامد های بسیار عالی که برای هسته مرکزی شهر اتفاق افتاده آنقدر قابل تحسین است که مجالی برای مانور ضعف های جزءنگذاشته است وبه مرور زمان هم مشکلات جزیی رفع خواهند شد.
پدیده اجتماعی پیاده راه فردوسی همچنان مورد توجه بوده و هست چرا که این عملیات عمرانی اجرای پیاده راه با هدف حذف خودرو در این خیابان موجب افزایش چند برابری ارزش املاک شده است و خیابان فردوسی یکی از طلایی ترین نقاط شهر سنندج به شمار می رود. بسیاری از صاحب نظران فردوسی را چشم سنندج می خوانند که قطعا این نظر درست است وگردشگرپذیرترین نقطه شهر هم خواهد بود و بعد از کرونا همه مسافرین این منطقه،چند ساعت از وقت خود را برای رفتن به فردوسی اختصاص خواهند داد .
با این اوصاف پدیده دسفروشی یکی از مزیت ها و معایب فردوسی است که در صورت ساماندهی آن در طول روز و ایجاد شب بازار موجب پویایی این خیابان خواهد شد و عدم ساماندهی آن و ماندن در این وضعیت کنونی بزرگترین تهدید برای این نقطه محسوب می شود.
از آنجایی که آمار بیکاری در شهر سنندج و استان کردستان بسیار بالا بوده و از عوامل اصلی رشد دستفروشی در این شهر می باشد ، یاری مسئولین استان را می طلبد تا برای رفع مشکلات معیشتی این قشر تدابیر کارشناسی شده تدوین کنند.
خیابان فردوسی متعلق به تک تک شهروندان استان کردستان به ویژه جمعیت۵۰۰ هزار نفر ساکنین این شهر است و قرار نیست بخاطر تعدادی، نابسامان بماند و قربانی شود ، پس لازم است همه دستگاه های متولی موضوع در کنار شهرداری در این ساماندهی همت کنند تا هم نمای خیابان فردوسی همچنان جذاب بماند و شرایط زندگی دستفروشان مهیا شود.
البته تعداد محدودی از افراد با نوشتن مطالبی در رسانه های رسمی و غیر رسمی استان سعی می کنند ناشیانه والبته هدفمند بخاطر زیر سؤال بردن اقدامات مدیریت شهری با ژست حمایت از سفره خانواده دستفروشان تیترهای بزنند و آنها را تحریک کنند ومانع این ساماندهی شوند.
خیابان فردوسی ملک شخصی هیچکس نبوده و متعلق به همه شهروندان است و باید همسو با افکار عمومی در هدایت این افراد بنویسیم، چرا که حاشیه سازی برای این پدیده اجتماعی قطعا خیانت به شهر و شهروندان بوده و نباید بگذاریم داستان تاناکورا ، بازارچه باشگاه افسران،سرای رحمان و مسیر محدوده امام زاده هاجر خاتون پیش بیاید که زیبنده شهرما نبوده و حضورخانواده ها به این بازارها را با مشکل روبرو کرده است.
پس باید با کمک شهرداری پیاده راه فردوسی را جذابترین وزیباترین مکان برای استانمان تبدیل کنیم که تحقق این مهم در سایه ساماندهی و ضابطه مند بودن فعالیت دستفروشان در هسته مرکزی شهر است .
با حمایت مسئولین ارشد استان و همت شورای اسلامی، شهرداری و همدلی و همراهی همه دستگاه های اجرایی و انتظامی و امنیتی استان در عملیاتی نمودن طرح ساماندهی دسفروشان روزهای بسیار خوبی در انتظار فردوسی است که در چند روز آینده شاهد آن خواهیم بود، البته تحقق این مهم همراهی و همفکری بازاریان و کسبه خیابان فردوسی و اتحادیه ها و اصناف را هم می طلبد تا متولیان این حوزه هم کمی بیشتر احساس مسئولیت کنند ودر صحنه باشند چرا که بخش قابل توجهی از ساماندهی اصناف با این حوزه است.
بنابراین همه رسانه های رسمی فعال در استان اعم از صدا و سیما، خبرگزاریها ،نشریات سراسری و محلی فعال در شهر و همه صاحبنظران عرصه رسانه و کنشگران اجتماعی لازم است درهدایت افکار عمومی و کاهش حاشیه های پیش روی دستفروشان خیابان فردوسی بدور از سیاسی کردن طرح ساماندهی دستفروشان همسو و همراه این طرح باشند .
یاداشت: اسعد فرهادی کارشناس روزنامه نگاری