استان کردستان در حوزه کشاورزی دارای ظرفیت‌های فراوانی است که تقویت و استفاده از دانش روز موجب می‌شود به‌عنوان محور توسعه استان قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی <<نوای آبیدر >> به نقل از «کردتودی»، استان کردستان در حوزه کشاورزی دارای ظرفیت‌های فراوانی است که تقویت و استفاده از دانش روز موجب می‌شود به‌عنوان محور توسعه استان قرار گیرد.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، طبق آمار کارشناسان ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۰ درصد اشتغال کردستان در حوزه کشاورزی است.

 

کشاورزی یکی از ظرفیت‌های خدادادی استان کردستان است که از قدیم‌الایام منبع درآمد بسیاری از خانواده‌های کردستانی را تأمین می‌کند.

 

استان زرخیز کردستان در زمینه تولید گندم، توت‌فرنگی، انگور به‌عنوان تولیدکننده محسوب می‌شود که محصولات آن به خارج استان صادر می‌شود.

 

اهمیت بخش کشاورزی به دلیل امنیت غذایی و تأمین منابع اولیه بر کسی پوشیده نیست و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته در این زمینه می‌توانیم شاهد رشد و توسعه آن باشیم.

 

ظرفیت استان کردستان در بخش کشاورزی، ظرفیت بالایی است که بدون شک شناخت این ظرفیت‌ها و افزایش آن سهم عمده‌ای در توسعه بخش کشاورزی خواهد داشت.

 

یکی از عرصه‌های ماندگاری تولید در استان کردستان روستاها هستند و استفاده از امکانات بخش خصوصی و روانه‌کردن سرمایه‌گذاری در این بخش نقش مهمی در توسعه استان بر مبنای کشاورزی دارد.

 

یکی از مزیت‌های استان کردستان مرزی بودن آن است و استفاده از این ظرفیت جهت صادرکردن محصولات کشاورزی به خارج از کشور نقش مهمی در توسعه استان دارد.

 

حمایت از سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه اقتصادی استان بر مبنای کشاورزی نقش مهمی ایفا می‌کند و دولتمردان باید راه را جهت حضور سرمایه‌گذاران هموار کنند.

 

یکی از عامل‌های مهم توسعه کشاورزی استان استفاده از تکنولوژی و ماشین‌آلات پیشرفته است که موجب افزایش بهره‌وری و راندمان کار می‌شود.

 

یکی دیگر از فاكتورهای مهم پیشرفت کشاورزی و استفاده از آن در توسعه استان استفاده از صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی است که در حال حاضر حلقه مفقوده توسعه این بخش است.

 

ایجاد صنایع تبدیلی در چهار حوزه محصولات باغی، محصولات زراعی، دام و طیور و آبزیان نقش مهمی در توسعه بخش در استان کردستان دارد.

 

حرکت به سمت توسعه و پیشرفت و نیل به استقلال، رابطه مستقیمی با تولیدات کشاورزی دارد، مکانیزه کردن مزارع، تجهیز مزارع به سیستم‌های آبیاری نوین و نوسازی ماشین الات مدرن کشاورزی می تواند علاوه بر کاهش هزینه سطح زیر کشت و سختی کار کشاورزی و ضایعات محصول کیفیت کار کشاورزی و تولید را افزایش دهد.

 

کشاورزان کردستانی جهت افزایش تولید و پررنگ کردن این حوزه در توسعه استان باید روش‌های نوین کشاورزی را جایگزین روش‌های سنتی نمایند و این امر موجب که در مصرف آب صرفه‌جویی چشمگیری صورت بگیرد و موجب افزایش تولید شود.

 

جذب تسهیلات بانکی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، استفاده از ظرفیت‌ نهادهای غیر دولتی با راه اندازی صندوق‌های خرد سرمایه‌گذاری، جذب اعتبارات بانکی،‌استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی، رفع موانع تولید کنندگان، توسعه صادرات استان، نقش موثری در توسعه استان بر مبنای کشاورزی دارد.

 

یاداشت از طاهره جلوخانی

 

انتهای خبر/