رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان کردستان خطاب به مرغداران گوشتی استان گفت: جهت بروز بیماری‌های تنفسی در سطح مرغداری‌های استان از جمله برونشیت عفونی، آنفلوانزای H۹ و نیوکاسل و به‌منظور پیشگیری از گسترش این‌گونه بیماری‌ها در سطح واحدهای پرورش طیور رعایت یک سری نکات ضروری می‌باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان، صابر صلواتی با عنایت به وجود شرایط اقلیمی و فصلی مناسب جهت بروز بیماری‌های تنفسی در سطح مرغداری‌های استان از جمله برونشیت عفونی، آنفلوانزای H۹ و نیوکاسل و مشاهده کانون‌هایی از بیماری‌های فوق‌الذکر در سطح استان و به‌منظور پیشگیری از گسترش این‌گونه بیماری‌ها در سطح واحدهای پرورش طیور رعایت نکات ذیل‌الذکر ضروری می‌باشد؛

 

 رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی کردستان عنوان نمود: کمپلکس تنفسی ناشی از درگیری هم‌زمان گله به یک یا چند ویروس با تظاهر علائم تنفسی از جمله با رئال‌های تنفسی، سرفه، عطسه، ترشحات بینی و… مشخص می‌شود. سندروم تنفسی با منشأ ویروسی، بیماری حاد و واگیر دستگاه تنفسی طیور است که باعث کاهش وزن و افزایش ضریب تبدیل شده و در صورت همراه شدن با سایر بیماری‌های طیور موجب بروز تلفات نامتعارف گله می‌شود. طیور در تمام سنین حساس هستند؛ ولی مرگ‌ومیر اواخر دوره پرورشی در طیور گوشتی، ناشی از عفونت‌های ثانویه باکتریایی است که متعاقب آسیب وارده به دستگاه تنفس اتفاق می‌افتد.

 

وی افزود: رعایت اصول بهداشتی در واحدهای گوشتی (بیوسکیوریتی) مهم‌ترین عامل پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشکل‌ساز در بین واحدهای مرغداری محسوب می‌شود. همچنین تأمین هوای مناسب (شامل رطوبت و حرارت)، رعایت برنامه واکسیناسیون و استفاده از واکسن‌های واریانت و ضدعفونی مناسب بین دوره در پیشگیری از بیماری بسیار حائز اهمیت است.

 

صلواتی افزود: ضدعفونی‌کردن بین دوره را از اهم اقدامات در پیشگیری از بیماری اعلام کرد و افزود: عامل سندروم تنفسی با منشأ ویروسی به ترکیبات چهارتایی آمونیوم، الکل‌ها، ترکیبات کلره و یده، گلوتارآلدهید، فرمالدئید و ترکیبات پراکسید هیدروژن، طی مدت‌زمان توصیه شده حساس است. باتوجه‌به درگیرشدن دستگاه تنفسی، ضدعفونی هوا در بیماری‌های تنفسی به روند بهبود و درمان کمک‌کننده است.

 

دامپزشکی استان کردستان ضمن درخواست ارتقای امنیت زیستی واحدهای پرورشی توسط بهره‌برداران گرامی، توصیه کرد؛ به‌منظور پیشگیری و مواجهه احتمالی با بیماری‌های ویروسی، ضمن گزارش سریع هرگونه تلفات پیش‌رونده به شبکه‌های دامپزشکی، تمهیدات بهداشتی – قرنطینه‌ای بیش‌ازپیش توسط مرغداران لحاظ گردد.

 

انتهای خبر/