عضو هیأت‌علمی دانشگاه آزاد کردستان گفت: گفتمانی که دولت سیزدهم در بحث سیاست خارجی ایجاد کرد یک گفتمان عزتمندانه و اقتدار بود که باید مدنظر دولت جدید باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر به نقل از خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، سرگذشت دولت سیزدهم و انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در حالی به هم گره خورد که هم از عمر دولت سیزدهم کمتر از سه‌ساله گذشته بود و اقدامات زیرساختی بزرگی در دست اجرا بود و تعداد زیادی هم به نتیجه رسید و این در حالی بود که در مناظرات نامزدهای ریاست‌جمهوری به تکرار دولت سیزدهم را ناتوان و ضعیف جلوه دادند.

اگر شهید رئیسی هم در این مناظرات بود، بدون شک با آن اخلاق علوی که داشتند، هیچگاه به کسی تهمت ناروا نمی‌زدند و دوستان و دشمنان خود را به تقوای اللهی دعوت می‌کردند، آموزهایی که به یادگار از ایشان در مناظره انتخاباتی دوره سیزدهم به‌جامانده و اگر بخواهیم معیار حق و باطل را در اخلاق انسانی محک بزنیم، به این مرد روزهای سخت می‌توانیم اشاره کرد.

به لحاظ آنچه که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در دیدار اخیرشان با رئیس‌جمهوری منتخب و نمایندگان منتخب ملت در مجلس شورای اسلامی، دولت شهید رئیسی را تراز جدیدی خدمت و مدیریت برشمردند و فرمودند که اگر این مسیر ادامه می‌یافت، مسائل و مشکلات کشور به‌سرعت بر طرف می‌شد.

گفتگوی تفضیلی خبرنگار کردتودی با علی‌اکبر امیری عضو هیأت‌علمی دانشگاه آزاد کردستان در خصوص الگوی دولت سیزدهم در راهگشایی مسائل و مشکلات برگزار شد که به‌اختصار در این گزارش تهیه و تنظیم شده است.

آیا اعتماد کردن دولت‌های گذشته به غرب پاسخی در راستای خدمت به مردم بود؟

طبق فرمایش معظم له خدمت به مردم یک نعمت الهی است که برای شکر نعمت باید تمام توان خود را برای پیشرفت نظام و انقلاب بکار گرفت.

مقام معظم رهبری فرمودند ما یک کشور انقلابی هستیم و مردم برای رسیدن به اهداف انقلاب و نظام فداکاری‌های زیادی کردند.

در تجربه دولت روحانی یک بی‌اعتمادی به غرب به وجود آمد که آیندگان باید به‌عنوان یک عبرت از آن استفاده کنند.

در دولت روحانی معلوم شد که اعتمادکردن به غرب پاسخی به ما نمی‌دهد و هیچ کمکی به ما نمی‌کند و کشورهای غربی هر جا هم بتوانند به کشور ما ضربه می‌زنند و باتوجه‌به عبارت‌های دولت گذشته اجازه ندهیم سرنوشت و آینده کشورمان را با غرب گره بزنیم.

آیا موفقیتی  در این اعتماد مشاهده شده است؟

تجربه ثابت کرده هر جا کارها و امورات کشور را به مذاکرات با کشورهای غربی گره زدیم شکست بوده و موفقیتی مشاهده نشده است.

آمریکا هیچ جا از مواضع استعماری و استکباری خودش دست برنمی‌دارد و همیشه بر سر مواضع سلطه‌جویانه خودش ایستاده و نه‌تنها تحریم‌ها را برنداشته؛ بلکه شروطی هم برای کشور ما در یک مقاطعی خواهان شد.

آمریکایی‌ها همیشه یک برخوردهای ناجوانمردانه و خصمانه با کشور ما دارد و بارها زیر قول خود زدند و به تعهدهای خودشان پایبند نبودند و این بهترین عبرت برای دولت آقای پزشکیان است که باید هوشیار باشند.

تجربه‌های موفق دولت شهید رئیسی چه بود؟

دولت شهید رئیسی خود یک الگوی مدیریتی برای دولت‌ها و مسئولین دیگر است.

مردمی‌بودن و رفتن به مناطق محروم و شنیدن درد دل‌هایشان و نگاه ویژه به حل مشکلاتشان از مهم‌ترین خصوصیت الگوی و مدیریتی شهید رئیسی برای دولت جدید است.

شهید رئیسی تلاش بی‌وقفه برای حل مسائل کشور و به توانایی‌های داخلی کشور اعتقاد عمیقی داشتند و فرد خستگی‌ناپذیر بودند و در کار و تلاش خودشان هیچ‌وقت مأیوس نمی‌شدند.

یکی دیگر از خصوصیات دولت سیزدهم که می‌تواند الگوی برای دولت جدید باشد رعایت و تعامل غیرتمندانه باعزت سیاسی در تعاملات با کشورهای دیگر از الگوهای دولت شهید رئیسی است.

امیدواری به آینده را چطور ارزیابی می‌کنید؟

امیدواری و خوش‌بینی نسبت به آینده و تصمیم‌گیری قاطع از دیگر خصوصیات مهم دولت شهید رئیسی است که به‌عنوان مدیر جهادی سرآمد بودند و دولت‌های دیگر باید به‌عنوان الگو از آن استفاده کنند.

مهم‌ترین مطالبه رهبر انقلاب از رئیس‌جمهور جدید چیست؟

مطالبه جدی رهبر انقلاب از دولت چهاردهم باتوجه‌به بیانات اخیر ایشان کار جهادی در حوزه اقتصاد و اولویت‌دادن به مباحث اقتصادی به‌ویژه در بحث معیشت مردم است و فردی که به‌عنوان رئیس‌جمهور مسند امور را به عهده می‌گیرد باید با کار و روحیه جهادی گام بردارند.

توصیه اکید رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهور دولت چهاردهم استفاده از توان داخلی برای حل مسائل اقتصادی کشور است.

رهبر معظم انقلاب بر به‌کارگیری نیروی انسانی توانمند داخلی برای حل مشکلات کشور توسط دولت چهاردهم تأکید داشتند.

کشور جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشوری که همیشه در مسائل منطقه‌ای تأثیرگذار بوده و در دولت چهاردهم هم باید ارتباط با کشورهای همسایه و بحث میدان و دیپلماسی در دولت چهاردهم باید حتماً رعایت شود.

مهم‌ترین راهبرد دولت آقای رئیسی در مورد سیاست خارجه عزتمندانه چیست که دولت چهاردهم به‌عنوان الگو از آن استفاده کند؟

دولت سیزدهم یک سیاست متواضع هوشمندی را پیش گرفت و توانست نقاط قوت و ضعف دولت‌های قبلی را احصاء بکند و در نقاط ضعف قبلی بازبینی و اصلاحاتی انجام دهد.

مهم‌ترین نقاط قوت سیاست خارجی دولت سیزدهم چه بود؟

مهم‌ترین نقاط قوت سیاست خارجی دولت سیزدهم در کمتر از سه سال دیدیم انتخاب یک وزیر مانند شهید عبداللهیان در تراز انقلاب اسلامی بودند و به‌عنوان فردی که توانمند در میدان و دیپلماسی فعالیت خود را شروع کردند و نگاه چندبعدی به سیاست‌های خارجی به‌ویژه کشورهای همسایه داشتند.

عضویت ایران در پیمان شانگهای، بیریکس از نکات مثبت سیاست‌های خارجی دولت سیزدهم بود که می‌تواند الگوی خوبی برای دولت آقای پزشکیان باشد.

توجه به اقتصاد در سیاست خارجی و تسهیل در واردات کالا و مراودات که در روابط با کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه ایجاد کرد از دیگر الگوهای سیاست خارجی دولت شهید رئیسی بود.

استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای تقویت سیاست خارجی؟

استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای تقویت سیاست خارجی از دیگر عملکردهای خوب شهید امیر عبداللهیان و دولت سیزدهم در بحث سیاست خارجی بود که الگوی موفقی برای دولت چهاردهم است.

 گفتمانی که دولت سیزدهم در بحث سباست خارجی ایجاد کرد چه بود؟

گفتمانی که دولت سیزدهم در بحث سیاست خارجی ایجاد کرد یک گفتمان عزتمندانه و اقتدار بود که باید مدنظر دولت جدید باشد.

مهم‌ترین وظیفه آقای پزشکیان در خصوص تشکیل کابینه دولت چه بود؟

کابینه‌ای که در دولت چهاردهم تشکیل می‌گردد افرادی که به‌عنوان وزیران معرفی شوند، افرادی باشند که نگاهشان به غرب و دست کدخدا نباشد و نگاه به سلطه جهانی در دیدگاهشان نداشته باشند .

وزرای دولت چهاردهم باید افرادی باشند که بر توانمندی‌ها و استعدادهای و ظرفیت‌های داخلی کشور اتکا بکنند و سرنوشت کشور را با غرب گره نزنند.

ما در دولت روحانی نگاه غرب‌گرایانه را تجربه کردیم و عواقب آن را هم که عواقب تلخی برای کشور بود دیدیم که ان شالله در کابینه جدید دولت آقای پزشکیان با اتکا به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی بتوانیم وزیران کارآمد و باتجربه در راستای منویات مقام معظم رهبری در بحث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاست خارجی به‌کارگیری شود.

انتهای خبر/