حضور وسایل ارتباط‌جمعی و رخنه آن در بین خانواده‌ها و مشغول بودن هر یک از افراد خانواده به یکی از این وسایل از عواملی است گرایش کودکان را به قصه‌های قدیمی کم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، روزگاری سرگرمی کودکان و نوجوانان بعد از فراغت از مدرسه بازی با هم‌سن‌وسالان خود در کوچه و بازی‌های بومی بود.

 

با پیشرفت تکنولوژی و ورود وسایل ارتباط‌جمعی به بازار دیگر از بازی‌های قدیمی بچه‌ها خبری نیست و آنها به‌جای بازی با هم‌سن و سالانشان سرگرم بازی‌های خطرناک تلفن همراه و تبلت شده‌اند.

 

امروز دیگر در خانواده‌های ما از سنت شیرین قدیم مانند حکایت و قصه‌گویی خبری نیست، دیگر مانند قدیم در خانه‌های ما کتاب گلستان و بوستان و مثنوی مولوی و حافظ وجود ندارد، دیگر سراغی از مادرانی که ساعتی از وقت خود را درحالی‌که کودکان خود را در آغوش داشتند و با کشیدن دست نوازش بر سر آنها به نقل قصه‌ها و حکایت‌ها می‌پرداختند خبری نیست.

 

محیط خانواده یکی از عوامل مهم تربیت صحیح یا ناسالم کودکان است به‌طوری‌که اگر محیط خانواده سرشار از صداقت و صفا و صمیمیت باشد، کودکان به طور فطری زمینه رشد و شکوفایی صفات نیک در وجودشان به وجود می‌آید.

 

ضمیر کودکان مانند دفتری سفید و نورانی است که در آن هر مشق و تعلیم و تربیتی بنویسم، در آینده بازتاب آن را خواهیم دید.

 

آیا تابه‌حال با خود فکر کرده‌ایم که نباید این دفتر پاکیزه و زیبا را با خودخواهی خود آلوده نسازیم و سرمشق غلط، بی‌هدف و بی‌مصرف در آن تله انبار نکنیم.

 

متأسفانه در چند سال اخیر طوری بازی‌های اندروید، کودکان و خردسالان را سرگرم خود کرده است که موجب قطع ارتباط آنها با دیگر دوستان خود می‌شود و مشغله زیاد والدین نیز موجب غفلت از این امر مهم یعنی رسیدگی جدی به وضعیت بازی‌های فرزندانشان در سن کودکی شده است.

 

خریداری تبلت و تلفن همراه در سنین کودکی در حال حاضر به یکی از نیازهای جدی خانواده تبدیل شده است که متأسفانه والدین از داشتن چنین مضراتی بی‌اطلاع هستند.

 

این روزها توجه به ظاهرسازی همراه با مکرها و در پناه آن غرق‌شدن در لذت‌های دنیوی و بی‌بند و باری‌های که ثمره آن خشونت کودکان و نوجوانان و دورشدن از حقوق آنها و موجب تباهی جامعه شده است.

 

 

 

سبک زندگی رایج موجب شکاف عمیق عاطفی بین والدین و فرزندان شده است

 

لیلا احمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار داشت: این روزها رواج وسایل ارتباط‌جمعی پیشرفته و رفتن به دنبال مسائل مادی زندگی موجب شده خانواده‌ها تا حدودی از کودکان خود غافل شوند و تنها تأمین آنها را از لحاظ مادی و مالی در اولویت قرار دهند.

 

وی افزود: با توجه به سبک زندگی رایج از این موضوع غافل شده‌ایم که اشتباهات تربیتی ما در این عصر و زمانه، موجب ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیر برای نسل‌های آینده شود.

 

کارشناس امور خانواده گفت: متأسفانه از تعلیم و تربیت‌های سفارش شده غفلت کردیم و سعی می‌کنیم با توجه خوش‌گذرانی‌ها و لذت‌طلبی‌های مادی مزاحم ما نشوند و در این راستا تنها به برآوردن احتیاجات مادی و جسمی آنها توجه می‌کنیم.

 

احمدی با تأکید بر اینکه سبک زندگی رایج موجب شکاف عمیق عاطفی و روحی بین والدین و فرزندان شده است؛ بیان داشت: ضروری است که پدران و مادران از همان دوران کودکی با معطوف کردن ذهن خود به مسائل تربیتی و پرورشی کودکان موجب ساختن جامعه‌ای پویا و شکوفا در آینده باشند.

 

وی تصریح کرد: ضمیر کودکان مانند دفتری سفید و نورانی است که در آن هر مشق و تعلیم و تربیتی بنویسیم در آینده بازتاب آن را خواهیم دید.

 

کارشناس امور خانواده خاطرنشان کرد: در حال حاضر شخصیت بازی‌های اندرویدی به‌عنوان الگوی برای کودکان تبدیل شده است و آنها می‌خواهند از هم اکنون مانند آن شخصیت‌ها زندگی کنند که این الگوپذیری موجب بلوغ زودرس در کودکان و اختلالات فکری و روحی در بین خانواده‌ها می‌گردد.

 

احمدی تأکید کرد: ساخت برنامه‌های آموزشی در رسانه‌ها و ارائه راهکارهای مناسب برای والدین بهترین راه آگاهی والدین و کودکان از مضرات وسایل ارتباط‌جمعی مانند تبلت؛ گوشی‌های هوشمند و فضای مجازی است.

 

انتهای خبر/