مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان از افزایش ۱۵ درصدی حیوان گزیدگی در استان خبر داد که عامل ۷۶ درصد از آن سگ‌ها هستند.

دکتر جهانبخش یوسفی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر اظهارداشت:سال گذشته متاسفانه ۱۸ مورد و در سال جاری تا کنون ۱۳ مورد مرگ ناشی از هاری در کشور رخ داده است.

 

وی افزود: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به صورت شبانه روزی انجام اقدامات پیشگیری از هاری (شستشوى زخم،واکسیناسیون و یا سرم درمانی) را برای کلیه موارد مواجهه با حیوانات و حیوان گزیدگی انجام داده است.

 

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان از تامین و توزیع واکسن و سرم مورد نیاز واحدهای پیشگیری و مراقبت هاری تمامی شهرستان ها خبر داد و افزود: از دیگر اقدامات این حوزه می‌توان به آموزش چهره به چهره به تمامی موارد حیوان گزیده و مراجعین به واحدهای پیشگیری و مراقبت هاری اشاره کرد.

 

یوسفی تصریح کرد: بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که به واسطه گاز گرفتگی و انتقال ترشحات آلوده از حیوان هار به انسان منتقل می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: اقدام به موقع شستشوی هر زخم با آب پرفشار و صابون به مدت ۱۵ دقیقه و سپس مراجعه فوری به واحد پیشگیری و مراقبت حیوان گزیدگی و هاری در هر ساعت از شبانه باید سریعا انجام شود.

 

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: موارد حیوان گزیدگی بالاخص گازگرفتگی ناشی از سگ در استان کردستان طی ۳ ساله اخیر با شیب تندی افزایش یافته و همزمان درصد گزش جمعیت شهری هم نسبت به جمعیت روستایی در حال افزایش است؛ به طوری که ۵۹% موارد در سال ۱۴۰۲ در جمعیت شهری رخ داده است.

 

انتهای خبر/