در تابستان جاری باتوجه‌به گرمای بی‌سابقه هوا و عدم رعایت نکات ایمنی توسط شهروندان شاهد افزایش آتش‌گرفتن جنگل‌ها و مراتع در اقصی‌ نقاط کشور بودیم که نیازمند تدبیر ویژه مسئولان در این راستا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر به نقل از خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، جنگل‌ها و مراتع جزئی از منابع طبیعی تجدیدشونده و انفال هستند که خداوند متعال آنها را در اختیار انسان قرار داده تا از آنها استفاده نماید.

در آیات و روایات فراوان نشان می‌دهد که در دین مبین اسلام برای طبیعت به‌ویژه گیاهان اهمیت بسزایی قائل است.

پیامبر اکرم (ص) و دیگر معصومین روایات فراوانی بر باب اهمیت گیاهان نقل کرده‌اند و مردم را به درختکاری امر نموده و از فضیلت آن بحث کرده‌اند.

حفاظت از محیط‌زیست خصوصاً جنگل‌ها و مراتع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و قانون اساسی صراحتاً بر عدم استفاده ناروا از محیط‌زیست تأکید کرده است.

منابع طبیعی به‌ویژه جنگل‌ها و مراتع جزء ثروت‌های ملی کشور بوده و فرهنگ‌سازی علمی و آگاهانه از آن موجب رشد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در کشور می‌شود.

طبق قانون هر گونه سهل‌انگاری و تخریب منابع طبیعی و جنگل‌ها و عدم رعایت نکات ایمنی که موجب صدمه‌زدن به منابع طبیعی کشور شود جرم و موجب پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

اما در طی چند سال اخیر با تغییر وضعیت آب‌وهوایی و گرم‌شدن هوا در فصل تابستان شاهد پدیده شوم آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در اقصی‌نقاط کشور هستیم که استان کردستان هم با داشتن پوشش گیاهی غنی و مراتع سرسبز و جنگل‌ها از این امر مستثنی نبوده است.

در کنار تغییر وضعیت آب‌وهوایی نباید از غفلت کشاورزان در هنگام برداشت محصولات چشم‌پوشی کرد که در برخی موارد آتش را به دامن طبیعت می‌اندازند و به حال خود رها می‌کنند.

بارها از طریق رسانه‌ها دست جمعی و فضای مجازی از کشاورزان اخطار داده شده تا از آتش‌زدن باقیمانده محصولات خودداری کنند؛ اما متأسفانه گوش شنوایی نیست و این اشتباه بارهاوبارها تکرار می‌شود و شاهد آتش‌سوزی‌های زیادی در شهرستان‌های استان کردستان در فصل تابستان هستیم.

جنگل‌های کردستان نگین سبزی بر پهنه غرب کشور است که بر سینه زاگرس می‌درخشد؛ اما هر ساله در فصل تابستان شاهد سوگ‌نامه تلخ خاکسترشدن آنها هستیم.

آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کردستان، تنها به نابودی پوشش گیاهی و جانداران محدود نمی‌شود، این سوگ‌نامه تلخ تأثیرات بدی بر تنوع محیط زیستی، خاک، آب‌وهوا و اقتصاد منطقه دارد.

جنگلبانان ایثارگران بی‌نام‌ونشانی هستند که در شرایط گرم و سرد آب‌وهوایی با کمترین حقوق و مزایا شغلی و امکانات نامحدود کار محافظت از جنگل‌ها را انجام می‌دهند.

یکی از وظایف جنگلبانان محافظت از مراتع و جنگل‌ها در برابر آتش است و یادمان نرفته ماه گذشته در کامیار کردستان اسماعیل کریمی از جنگلبانان سخت‌کوش کرد در برابر آتش ندانم‌کاری برخی افراد سوخت و جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

عدم وجود وسایل پیشرفته اطفای حریق و عدم رعایت نکات ایمنی توسط شهروندان که برای گردش و تفریح به دامنه کوه‌ها و جنگل‌ها می‌روند دو عامل مهم گسترش آتش‌سوزی است.

اما در این میان باید به افرادی که عمداً آتش به دامن جنگل‌ها و مراتع می‌اندازند اشاره کرد و از دستگاه قضایی تقاضا کنیم با شناسایی آنها را به اشد مجازات برسانند تا درس عبرتی باشد برای دیگران که به حریم ثروت‌های ملی تجاوز نکند.

استقرار بالگرد در مناطقی بحرانی و استفاده از نیروهای باتجربه و آموزش به روستائیان و دانش‌آموزان در مدارس جهت آشنایی دانش‌آموزان با پوشش گیاهی و چگونگی محافظت از آنها از نکاتی است که اگر رعایت شود شاهد کاهش آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در فصل بهار و تابستان خواهیم بود.

انتهای خبر/