این روزها هیچ‌کدام از خیابان‌های سنندج از سایه شوم سگ‌های ولگرد و وحشی در امان نیست و ترسی در دل مردم انداخته که رفت‌وآمد را سخت کرده.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی << نوای آبیدر>> ، یکی از عامل‌های زندگی انسان‌ها در سایه امنیت بدون ترس و دلهره راه‌رفتن در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی است، روزگاری در خصوص مشکلات صنوف آلاینده می‌نوشتیم و امروز وجود سگ‌های ولگرد در شهر سنندج و به‌تبع آن دیگر شهرهای استان به معضل بزرگی تبدیل شده است.

پرسه سگ‌های ولگرد در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و معابر اصلی شهر سنندج نه‌تنها موجب اضطراب مردم شده بلکه مشکلات بهداشتی زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

پرسه‌زدن آزادانه سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و معابر اصلی شهر از سوی مردم امر پذیرفتنی نیست و انجام اقدامات اساسی در جهت واپایش اصولی این حیوانات از وظایف شهرداری‌ها امری ضروری است.

روزگاری مردم در فصل زمستان از پرسه‌زدن سگ‌های ولگرد در امان نبودن اما این معضل امروزه به روزهای بلند بهاری و تابستانی سرایت کرده و مردم به‌جای استفاده بهینه از فضای سبز باید شاهد لمیده شدن گله‌ای سگ‌ها در بوستان‌ها و معابر شهر باشند که علاوه بر آرامش سلامت شهروندان را نیز به خطر انداخته‌اند.

کاک عبدالله خالدیان یکی از اهالی خیابان استانداری با گلایه شدید از شهردار و اعضای شورای شهر بیان داشت: در کنار تمام مشکلات زندگی هر روز صبح که زن و بچه‌هایم بیرون می‌آیند خداخدا می‌کنم سگ‌های ولگرد که تعدادشان به‌صورت گله‌ای است به جانشان نیفتند و بتوانند به‌سلامت به محل کار برسند.

وی تصریح کرد: این را هم خوب می‌دانیم تنها شهرداری متولی نیست؛ اما پایه کار اینها هستند که با تشکیل جلسه با دستگاه‌های متولی فکری اساسی برای معدوم‌سازی این حیوانات درنده کنند.

این شهروند سنندجی ادامه داد: هر چند این روزها دیدن سگ‌های ولگرد و کثیف که خیلی از آنها نیز مریض هستند برای مردم به امر عادی تبدیل شده، اما ترس از سگ گزیدگی امنیت جانی شهروندان را تهدید می‌کند.

انتقال شیوع بیماری از سگ‌های ولگرد بلای جان مردم شده است

جولان سگ‌های ولگرد علاوه بر استرس برای شهروندان موجب انتقال و شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به‌ویژه در فصل بهار و تابستان شده است.

یکی دیگر از شهروندان سنندجی بیان داشت: بسیاری از سگ‌های ولگرد در سطح شهر بسیار کثیف و مشخص است که مریض هستند و به‌راحتی در حال جولان زدن هستند و از مسئولان خواهش می‌کنم از همین‌الان به فکر چاره‌ای اصلی باشند و از وقوع مشکلات ناگوار جلوگیری کنند.

مشکلی که مردم شهرهای مختلف استان را به ستوه درآورده است

اگر رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی استان را طی مدت گذشته بررسی کرده باشید، جولان سگ‌های ولگرد و ترس از سگ گزیدگی به یک معضل اجتماعی بزرگ برای شهروندان تبدیل کرده است.

مختار زاده یکی از شهروندان منطقه فاز ۲ حلوایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی بیان داشت: در سال‌های گذشته بیشتر در فصل زمستان شاهد پرسه‌زدن سگ‌های ولگرد بودیم، اما این روزها دیگر بهار و زمستان و شب و روز ندارند و هر ساعت از شبانه‌روز که بیرون بیاییم شاهد حضور گله‌ای سگ‌های ولگرد هستیم.

وی ادامه داد: هیچ بانو و بچه‌ای در منطقه فاز ۲ از ترس و وحشت این سگ‌های ولگرد نمی‌توانند بیرون بیایند و همین موضوع رفت‌وآمد و تردد را برای ما سخت کرده است.

حمله سگ‌های ولگرد به یک زن ۳۶ساله در مریوان

خبر حمله سگ‌های ولگرد به یک زن ۳۶ساله در مریوان یکی دیگر از خبرهای بود که چند روز قبل در فضای مجازی استان منتشر شد و ترس و وحشت مردم شده است.

در حمله سگ‌های ولگرد به زن مریوان موجب آسیب‌دیدگی شدید از چند ناحیه بدن وی شده است.

صدای شهروندان استان درآمده که سال‌هاست وعده جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به مردم داده می‌شود؛ اما اقدامی اساسی صورت نگرفته است و هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

عدم تفکیک زباله موجب افزایش سگ‌های ولگرد است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کردستان در اردیبهشت امسال در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تفکیک زباله از مبدأ موجب کاهش سگ‌های ولگرد می‌شود.

وی گفت: این امر که یکی از مطالبات اصلی مردم است اگر به‌موقع انجام نشود موجب افزایش سگ‌های ولگرد و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان می‌شود که به‌تبع آن هزینه‌های زیاد متحمل بهداشت و درمان استان می‌گردد.

انتهای خبر/