مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در سه ماهه اول امسال، طی ۴۰ فقره آتش سوزی، ۳۱۸.۹۷ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان دچار حریق شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی << نوائ آبیدر>> به نقل از منابع طبیعی کردستان، بهزاد شریفی پور اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ در مدت مشابه، ۴۳ فقره حریق به مساحت ۴۷۲ هکتار حریق در استان اتفاق افتاد که امسال از لحاظ تعداد، ۲۵ درصد و از نظر مساحت ۴۵ درصد کاهش داشت.

وی افزود: امسال در شهرستان بانه ۱۰ فقره آتش سوزی جنگل طبیعی به مساحت ۱۴.۹ هکتار، ۲ فقره مرتع به مساحت ۱.۵ هکتار و یک فقره به مساحت یک هکتار اراضی جنگلی اتفاق افتاد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: در شهرستان دهگلان ۲ فقره به مساحت ۲۳ هکتار، دیواندره چهار فقره مرتع به مساحت ۸.۱ هکتار و شهرستان سقز پنج فقره به مساحت ۲۱.۹۲ هکتار آتش سوزی روی داد.

به گفته شریفی پور، در شهرستان قروه ۲ فقره حریق به مساحت ۶۰ هکتار مرتع، در سرو آباد چهار فقره به مساحت ۳۱.۵ هکتار جنگل طبیعی و ۱۰ هکتار مرتع، شهرستان سنندج ۲ فقره به مساحت ۳۲ هکتار مرتع، کامیاران ۲ فقره به مساحت ۲۹ هکتار مرتع و یک فقره به مساحت سه هکتار اراضی جنگلی و مریوان پنج فقره به مساحت ۹۳.۱ هکتار جنگل طبیعی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: بیشترین تعداد حریق مربوط به شهرستان بانه به تعداد ۱۳ فقره و بیشترین مساحت مربوط به شهرستان مریوان به مساحت ۹۳.۱ هکتار بود و شهرستان بیجار تا کنون حریقی گزارش نداده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: معرفی سامانه ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به کشاورزان، برگزاری کلاس های آموزشی متعدد در زمینه حریق، استفاده از تریبون نماز جمعه برای آگاه سازی جامعه، جذب دهیاران، اختصاص تجهیزات فردی و گروهی به دهیاران و جوامع محلی، پخش تراکت و صفحه های آموزشی در بین روستاییان و جذب تراکتور داران برای ایجاد آتش بر در مواقع حریق، از مهمترین اقدامات در سال جاری است.

شریفی پور اضافه کرد: این اداره کل با عقد ۲۱ فقره قرارداد با جوامع محلی به مبلغ ۲۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال چیزی حدود ۴۰ کیلومتر آتش بر در مناطق حساس ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: برقراری کشیک های مداوم و دیده بانی در مناطق مختلف از جمله اقدامات این اداره کل در رابطه با پیشگیری از حریق است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: مناطق دارای پوشش گیاهی متراکم، با کوچکترین بی احتیاطی باعث آتش سوزی و ضرر و زیان جبران ناپذیری به منابع طبیعی می شود.

انتهای خبر/