از قدیم‌الایام روستاها مرکز تولید و فعالیت‌های همه‌جانبه بود، اما امروز با مهاجرت بی‌رویه روستائیان به شهرها شاهد تل انبارشدن مشکلات در حاشیه شهرها هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی <<نوای آبیدر>> به نقل از خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، روستا مکانی آرامش‌بخش به‌دوراز همه دغدغه‌ها و شلوغی شهر است، جایی که صبح با نوازش خورشید و صدای دلنشین پرندگان از خواب بیدار می‌شوی و کار تلاش را با توکل بر خدا آغاز می‌کنید که نتیجه آن برکت یک خانواده است.

سخن از روستا به میان می‌آید یاد شیرزنان روستایی می‌افتیم که از طلوع صبح تا پاسی از شب همپای مردان و در بعضی مواقع بیشتر کار و تلاش می‌کنند.

زنان روستایی از قدیم‌الایام نقش مؤثری در توسعه روستایی داشتند، زنان روستایی به‌عنوان ستون خانواده با یک‌دست گهواره کودکان رو تکان می‌دهند و با دست دیگر به پخت و نان و تهیه وسایل خانه جهت پخت‌وپز مشغول هستند.

اگر بگوئیم روستا با زنان رنج‌کشیده و سخت‌کوش عجین شده چیزی به‌گزاف نگفته‌ایم، نگهداری از دام و طیور و برخی فعالیت‌های مربوط به بازاریابی و فروش محصولات از جمله مشارکت زنان در کشاورزی بشمار می‌آید.

اما امروز در همین استان کردستان که روزگاری زندگی روستایی رونق خاصی داشت و مایحتاج مردم شهر را نیز تأمین می‌کردند؛ دیگری خبری از روستاهای پررونق و زنانی که پابه‌پای مردان کار می‌کنند نیست و در کمتر خانه روستایی صدای دلنشین دف که با آهنگ خاص بر چله قالی می‌نشیند، شنیده می‌شود.

مهاجرت روستائیان دروازه حاشیه‌نشینی شهرها

بیکاری، عدم توسعه مناطق روستایی و محرومیت‌های گذشته از جمله عواملی هستند که خانواده را ترغیب به مهاجرت کرده است.

مهاجرتی که به امید رونق زندگی و درآمد بیشتر از مناطق محروم روستایی به شهرها انجام می‌شود و نتیجه این مهاجرت غیر معقولانه می‌شود افزایش حاشیه‌نشینی با تل انباری از مشکلات و معضلاتی که روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

متأسفانه سال‌هاست زنگ خطر مهاجرت بی‌رویه روستائیان به شهر و افزایش حاشیه‌نشینی و مشکلات آن و زیر سؤال رفتن کرامت انسانی به دلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به صدا درآمده است.

توزیع عادلانه امکانات در روستاها سدی در برابر مهاجرت به شهر است

به نظر کارشناسان حوزه شهرنشینی خیلی از روستائیان که از نظر مالی و شغلی موقعیت مناسبی ندارند به گمان رفع مشکلات خود به شهرها مهاجرت می‌کنند و حاشیه‌نشینی را بر زندگی روستایی ترجیح می‌دهند.

فاصله طبقاتی زندگی روستائی و شهری؛ نبود امکانات به‌ویژه جاده دسترسی مناسب و وضعیت بهداشت و درمان مطلوب و امکانات تحصیلی برخی از روستائیان را مجبور بر حاشیه‌نشینی در شهرها کرده است.

شهرهای استان کردستان از این مستثنی نبوده و حاشیه‌نشینی مانند زخمی بر پیشانی شهرها است که با مهاجرت گسترده روستائیان روزبه‌روز این زخم عمیق‌تر می‌شود.

افزایش بی‌رویه جمعیت شهری و عدم توان متولیان شهری در تدارک مسکن و زیرساخت‌های محیطی بهداشتی و رانده‌شدن تعداد زیادی از ساکنان به حاشیه شهرها موجب پدیده غم‌انگیز حاشیه‌نشینی در کردستان شده است.

و این حکایت مردمانی است که آرامش روستاها را رها کرده و با امید برخورداری از امکانات روانه شهرها شده‌اند؛ اما در نهایت بیشترین نصیب آنها از زرق‌وبرق شهرنشینی همان آلونک‌های ناامن است.

مهم‌ترین عامل مهاجرت بیکاری در روستا است

یکی از افراد حاشیه‌نشین شهر سنندج در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار کرد: روستاهای کردستان مظلوم واقع شده‌اند و برخی روستاها از داشتن راه روستایی مناسب که حق هر ساکن آن است محروم‌اند و بیکاری موج می‌زند.

وی گفت: اگر مسئولان در دولت‌های قبلی بیشتر به فکر آباد کردن روستاها بودند و به قول‌های خود عمل می‌کردند الان شاهد افزایش روستانشینی بودیم تا حاشیه‌نشینی شهرها و جولان هزاران مشکلات بزرگ و کوچک که شهروندی را تهدید می‌کند.

تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی روستاها

فرماندار سنندج شامگاه گذشته در جلسه هماهنگی تسریع عملیات اجرایی پروژه‌های روستایی بیان داشت: انجام به‌موقع طرح‌های عمرانی در روستاها موجب امیدآفرینی در میان مردم می‌شود.

وی افزود: روستاها نماد بارز پویایی و کارآفرینی هستند که می‌توان با احیای ظرفیت‌های بومی و محلی برای اشتغال‌زایی و رونق تولید استفاده کرد.

عسگری گفت: هر چند در سال‌های اخیر در ایجاد امکانات زیرساختی، ارتباطی و خدماتی به روستاها موفقیت‌های حاصل شده است، اما در ایجاد احساس رضایت از بودن در روستا و افزایش منزلت اجتماعی روستائیان که عاملی جهت ماندن در روستا می‌شود باید اقدامات گسترده‌تری انجام شود.

آری اگر از امروز به فکر افزایش بیشتر منزلت اجتماعی در روستاها و توزیع عادلانه امکانات رفاهی نباشیم، شاهد جولان فقر و حاشیه‌نشینی در شهرها هستیم.

انتهای خبر/