به گزارش پایگاه خبری تحلیلی << نوای آبیدر>> به نقل از  خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، بعضی از شغل‌ها اگر عشق به کار نباشد ادامه فعالیت محال است؛ جنگلبانی هم یکی از صدها شغل سخت و طاقت فرسات که فقط به عشق سبزینه جنگل‌ها و نجات آنها از دست دست درازان طبیعت امکان زیبا می‌شود. […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی << نوای آبیدر>> به نقل از  خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، بعضی از شغل‌ها اگر عشق به کار نباشد ادامه فعالیت محال است؛ جنگلبانی هم یکی از صدها شغل سخت و طاقت فرسات که فقط به عشق سبزینه جنگل‌ها و نجات آنها از دست دست درازان طبیعت امکان زیبا می‌شود.

اگر پای درد دل‌هایشان بنشینید حرفهای زیادی برای گفتن دارند از عدم توجه مسئولان تا ندانم سهوی و عمدی برخی افراد که جنگل‌ها را حریف حریق‌های آتشین می‌کنند.

 

هویت خاص شغلی ندارند بعضی مواقع به آنان محیط‌بان هم می‌گویند؛ درست است محافظ جنگل‌ها ایران هستند؛ اما کسی برایش اهمیت ندارد اینها امنیت شغلی دارند؛ سروقت حقوق می‌گیرند و کسی از وضعیت خانواده‌های آنها و دل‌نگرانی‌هایشان خبر دارد.

جنگلبانی حرفه نیست و یک عشق برای زنده نگهداشتن محیط‌زیست است.

اگر جنگلبانان با عشق به شغلشان نبودند و از جنگل‌های ما حفاظت نمی‌کردند معلوم نبود چه درختانی قطع می‌شدند تا چوب و مبل و تخت و کاغذ شوند.

اگر این محافظان طبیعت نبودند مشخص نبود چه تعداد درخت تنومند با تیشه اره می‌شد و شبانه بار کامیون‌ها و به مقصد نامعلوم قاچاق می‌شد.

پرستاران و پزشکان با عشق به کارشان و تحصیلاتی که آموخته‌اند جان یک بیمار را نجات می‌دهند؛ اما یک جنگلبانان با عشق به کارش و گشت‌های شبانه‌روزی مدافع و محافظ جان یک نسل هستند.

جنگلبان ایثارگران بی‌نام‌ونشان هستند که در شرایط گرم و سرد آب‌وهوایی با کمترین حقوق و مزایا شغلی و امکانات نامحدود، کار محافظت از جنگل‌ها و مراتع را انجام می‌دهند.

جنگلبانان مردان بی‌ادعا هستند که برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی و پوشش گیاهی و جنگل‌ها در برابر آتش‌سوزی تن را به آتش می‌سپارند و خود می‌سوزند؛ اما راضی نیستند تا بوته‌زارها و درختان و جنگل‌های کشورشان طعمه آتش ندانم‌کاری برخی افراد نادان شود.

سخن از محافظت جنگل‌ها در برابر آتش ندانم‌کاری برخی افراد به میان آمد؛ یادی کنیم از اسماعیل کریمی از جنگلبانان شهرستان کامیاران که صبح امروز به علت جراحات ناشی از آتش‌سوزی دچار آسیب شده بود و صبح امروز به علت شدت جراحات در بیمارستان کوثر سنندج جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

مرحوم اسماعیل کریمی روز دوشنبه اول مردادماه سال جاری هنگام اطفای حریق در مراتع روستای کانی گشه کامیاران دچار آسیب شد و به‌وسیله بالگرد اورژانس به بیمارستان کوثر سنندج اعزام شد و صبح امروز به علت شدت جراحت جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

به نظر نگارنده یادداشت اگر این جنگلبان به امکانات پیشرفته اطفای حریق مجهز بود شاید امروز در بین ما بود و باقوت بیشتری از بلوط‌ها و جنگل‌های سر به فلک کشیده کردستان محافظت می‌کرد.

به قول کارشناسان ۹۵ درصد علت آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع در فصل بهار و به‌ویژه تابستان گرم عامل انسانی است.

بهتر است محافظت از جنگل‌ها و مراتع در جامعه نهادینه شود و برای باقی‌گذاشتن این میراث طبیعی و خدادادی به نسل آینده با طبیعت آشتی کنیم و همیاران طبیعت در راستای کمک به جنگلبانان و محیط‌بانان می‌توانند بازوی قوی باشند.

یاداشت: طاهره جلوخانی

انتهای خبر/