به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحليلی نوای آبیدر به نقل از «کردتودی»، اینجا کردستان است؛ سرزمین کوههای سر به فلک کشیده با مردمانی سختکوش که مهد اصالت و فرهنگ است، سرزمینی که بهشت ایران خوانده میشود؛ اما هنوز آن طور که شایسته این مردم صبور است از امکانات جادهای مناسب برخوردار نیست.
اگر پای درد دل مردم دیار کردستان بنشیند خاطرات خوبی از جادههای این خطه ندارند؛ میگویند حادثه پشت حادثه؛ تلفات جادهای که جان هزاران انسان را گرفته و چه پدر و مادرهای را برای همیشه عمر داغدار کرده و چه فرزندانی که هنوز چشمبهراه بازگشت بابا هستند.
جادههای کردستان قتلگاه مردم است؛ قتلگاهی که هر روز برای گرفتن جان مردم سینه ستبر کرده و هیچ مسئولی هم در فکر تدبیر درست و حسابی نیست و علت این سوانح را بیدقتی راننده، لغزندگی جاده یا کمکیفیت بودن ماشینهای تولیدی میدانند.
کردستان رکورد دار سوانح جادهای این شاید دلخراشترین تیتری است که میتوان برای جادههای که قتلگاه مردم شده نوشت؛ آمار سوانح جادهای اینقدر بالاست که این استان بهعنوان حادثهخیزترین جادههای کشور است و در قعر جدول آمار کشوری قرار دارد.
پنج دستگاه خودرو سواری و یک دستگاه ماشین سنگین دچار واژگونی شد؛ منحرفشدن ۱۰ دستگاه ماشین از جاده به علت مه غلیظ و لغزندگی از منحرف شد و سه دستگاه ماشین هم واژگون شدند؛ اینها خبرهای ناگواری است که هر روز از صداوسیمای کردستان و جراید کثیرالانتشار منتشر میشود و خانوادههای این دیار را داغدار میکند.
احداث بزرگراهها آرزوی بزرگ مردم کردستان
در هفته گذشته یک دستگاه اتوبوس که از تهران عازم سقز بود در نزدیکی دیواندره واژگون شد و سه نفر از سرنشینان فوت و تعدادی نیز مجروح شدند.
به گفته شاهدان عینی نامناسببودن وضعیت جاده و عدم نمکپاشی علت اصلی این سانحه بوده که باید جوابگو باشند.
درد مردم این دیار این است که هر مسئولی به کردستان میآید شعار اتمام پروژههای راهسازی میدهد؛ اما باوجود بودجههای قطره چکانی وعدههای مسئولان دور از دسترس به نظر میآید.
مهمترین عوامل بروز تصادفات رانندگی عدم رعایت استانداردها در راهسازی است. راهها باید از لحاظ کیفیت و ایمنی در سطح قابلقبولی باشند تا بتوانند امنیت جانی رانندگان و سایر سرنشینان را تأمین کنند.
احداث بزرگراههای جادهای و چهارخطه کردن آنها آرزوی بزرگ مردمان کردستان است که هنوز بر دل آنها باقیمانده و پروژههای هستند که بعد از گذشت دهههای مختلف هنوز هم به بهرهبرداری نرسیده است.
به گفته مردم کردستان افزایش سوانح جادهای و فوتیهای نتیجه بیمسئولیتی مسئولانی است که سالها نتوانستند جادهای درشان مردم این دیار احداث کنند.
آری چه پدر و مادرهای که جگرگوشههای خود را در این راهها ازدستدادهاند و چه فرزندانی که چشمان به دیدن پدر و مادرشان دیگر دلشاد نشد و این حکایت برخی جادههای این دیار است.
یکی از دانشجویان کردستانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهارداشت: متأسفانه مسئولین هیچ توجهی به جادههای کردستان ندارند و ما که همیشه در این مسیرها تردد میکنیم شاهد تصادفهای فراوان یا واژگونی ماشینها هستیم.
وی تصریح کرد: اگر چه طبق کارشناسان انسان، خودرو و جاده سه عامل اصلی در بروز حوادث جادهای هستند؛ اما کیفیت جاده و رعایت استاندارهای راهسازی و مهندسی نقش اساسی در کاهش تصادفات دارند.
۴۰ درصد اعتبارات تملک دارایی در حوزه راهداری صرف میشود
آرش لهونی هفته گذشته در جلسه شورای اداری بیان داشت: بودجهها چه در سطح کشوری و چه استانی محدود است و حداقل ۴۰ درصد بودجه و اعتبارات عمرانی ما یعنی تملک دارایی در حوزه راهها صرف خواهد شد.
وی افزود: و امیدواریم با پیگیریها صورتگرفته در این دولت شاهد تسریع اتمام پروژههای راهسازی استان باشیم.
استاندار کردستان گفت: ۱۶ نقطه حادثهخیز در استان وجود دارد که در سال گذشته چهار نقطه آن برطرف شده است و در چندماهه امسال هم ۵ نقطه حادثه خیر رفع مشکل شده است و مابقی نقاط هم در دست اقدام است و امیدواریم تا پایان فصل کاری ۳ نقطه دیگر تکمیل و به بهرهبرداری میرسد.
افزایش ۱۶ درصدی آمار فوتیهای کردستان در سوانح رانندگی
عبدالملکی رئیس حوزه راههای استان با اشاره به آمار مرگ در سوانح رانندگی بیان داشت: آمار فوتیهای ۹ ماه اخیر نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته و افزایش آمار مجروحین هم ۳ درصد افزایش داشته است.
وی در خصوص مهمترین محورهای حادثهخیز استان کردستان بیان داشت: محورهای سقز – بوکان؛ سنندج – کامیاران و مریوان باشماق از لحاظ تصادفات جادهای پر ریسک هستند.
اما آنچه مهم است رفع ۷ نقطه حادثهخیز استان باید در راس امور مسئولان باشد، چرا که پای جان هم استانیهای عزیزمان در میان است.
انتهای خبر/
- نویسنده : ط.ج
Wednesday, 22 January , 2025