استان کردستان در حال حاضر تنها یک فرودگاه فعال در شهر سنندج دارد و این فرودگاه جزو یکی از قدیمی ترین فرودگاه‌های کشور و بخش غربی ایران محسوب می‌شود، فرودگاهی قدیمی که در اوایل دهه ۱۳۳۰ ساخته شده است.

به گزارش نوای آبیدر، اولین فرودگاه سنندج در مکانی به نام «سرنه وه» که امروزه انتهای پادگان لشکر ۲۸ است، ساخته شد، در ابتدا این فرودگاه تنها دارای یک باند خاکی بود که البته در حال حاضر از این باند خاکی تنها بقایای آن به جا مانده است.

با توجه به اینکه مهم‌ترین ایرلاین ایرانی در آن سال‌ها شرکت هواپیمایی ایران ایر بوده است، تنها این شرکت به این فرودگاه پرواز داشته است و شرکت‌های هواپیمایی دیگر نسبت به این شرکت هواپیمایی کمتر به این مسیر پرواز می کرده‌اند.

شروع عملیات ساختمانی اولیه فرودگاه جدید سنندج در سال ۱۳۴۷ آغاز شد و بعد از ۳ سال، در سال ۱۳۵۰ عملیات ساخت عمرانی آن پایان یافت. فرودگاه سنندج از همان سال به عنوان تنها فرودگاه عملیاتی استان کردستان و با امکانات بسیار کم حتی نسبت به آن زمان، شروع به کار کرد.

با توجه به نزدیکی این فرودگاه به مرز کشور عراق، این فرودگاه از اول تا آخر جنگ هیچ‌گونه پرواز مسافربری انجام نداد و می‌توان گفت که تقریباً، تعطیل بود اما با این وجود، این فرودگاه به منظور پشتیبانی از نیروهای هوایی جبهه غرب کشور و همچنین انتقال مجروحان جنگی در روز به طور متوسط، پذیرای ۱۰ نوبت نشست و برخاست هواپیماهای باربری C-130 هرکولس ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

پس از پایان جنگ، مجدداً برنامه توسعه و همچنین عملیاتی شدن این فرودگاه عملی گشت و پس از بازگشایی مجدد، پروازهایی که به مقصد سنندج و با هواپیمای فوکر شرکت آسمان بودند، مجدداً برقرار شدند.

این فرودگاه، روزانه تنها یک پرواز و در هر هفته ۱۶ پرواز رفت و برگشت سنندج به تهران، و در مجموع سالانه، حدود ۷۰۰ پرواز رفت و برگشت از طریق فرودگاه سنندج را دارد.

تمامی زیرساخت‌ها و امکانات برای افزایش پروازهای فرودگاه سنندج مهیا است اما با توجه به محدودیت‌های طبیعی و شرایط جغرافیایی استان کردستان، ورود هواپیماهای سنگین به فرودگاه سنندج مشکل ساز خواهد بود طبق نظر کارشناسان زیرساخت‌های این فرودگاه روزانه به طور متوسط ظرفیت بیش از ۱۰ پرواز را دارد.

با این وجود با توسعه شهرنشینی و در مقابل اهمیت یافتن تنوع راه‌های ارتباطی، استفاده بهینه از فرودگاه به یکی از دغدغه‌های امروز هر شهر و استانی تبدیل شده است که در این میان می‌توان دغدغه مردم کردستان در بحث تنها فرودگاه این استان را یادآور شد، فرودگاهی که تنها مقصد و مبدا پروازش «تهران» است.

همین پایین بودن تعداد پروازها و نیز نبود مقصد و مبدأ به جز تهران برای این فرودگاه بخش‌هایی همانند اقتصاد، گردشگری، فعالیت های علمی و دانشگاهی، رویدادهای ملی و بین المللی ورزشی، توریسم مذهبی و… را تحت تأثیرات منفی خود قرار داده است به نحوی که مردم این شهر برای استفاده از امکانات پروازی مجبورند که به فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه مراجعه کنند و به دلیل نبود پرواز مستقیم دیگر مراکز استانی به کردستان می توان گفت که این استان در یک بن بست جغرافیایی قرار گرفته است.

در این میان یکی از دغدغه‌های مردم کردستان نبود پرواز مستقیم کردستان مشهد است. نبود این امکانات نه تنها باعث مشقت‌هایی برای مردم شده، بلکه باعث سرگردانی بسیاری از مسافران و گردشگران که از طریق مرز «باشماق»، «سیرانبند» و… شده است و اگر این مسیر گردشگری و زیارتی در استان کردستان راه اندازی شود بدون شک تأثیر شگرف آن در ارتقای معنوی منطقه و همچنین افزایش درآمد از ناحیه گردشگران خارجی را خواهیم داشت لذا مردم کردستان بسیار امیدوارند که استاندار جدید کردستان نسب به این مقوله پیگیری‌های لازم را داشته باشد و آرزوی دیرینه مردم بخش‌های مختلفی از استان را برآورده کند.

برقراری پرواز مستقیم سنندج به مشهد و بالعکس در کنار برقراری دو پرواز دیگر به شمال و جنوب کشور می تواند کردستان را از بن بست جغرافیایی و توسعه ای خارج کرده و زمینه ساز حضور هر چه بیشتر سرمایه گذاران داخلی و خارجی شود.

اکنون به دلیل ضعف پروازها و تعطیلی متناوب تک پرواز روزانه به تهران شاهد قهر بسیاری از اساتید دانشگاهی، سرمایه گذاران، پیمانکاران و صنعت گران مهم کشوری با کردستان هستیم و از منظر ایرانیان، استان کردستان یک استان محروم، عقب افتاده و فاقد پروازهای منظم روزانه به پایتخت و دیگر شهرهای مهم ایران است.

بدون شک دولتمردان دولت سیزدهم رسالت سنگینی برای ارتقای جایگاه کردستان و ارتقای شاخص های توسعه در این استان دارند که توسعه پروازهای فرودگاه سنندجی نخستین آزمون اسماعیل زارعی‌کوشا کوشا و تیم اجرایی وی در کردستان است.