شهید خلبان عباس بابایی در راه خدا تلاش کرد و با نیتی که داشت گمنام اما نام‌آشنا برای همه قدم برداشت و بالاخره به آرزوی خود یعنی شهادت با هواپیمای عشق بر باند بهشت فرود آمد و نامش در تارک هشت سال دفاع مقدس می‌درخشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر به نقل از خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، رهبر معظم انقلاب اسلامی هشت سال دفاع مقدس را ” گنجی بی‌پایان” می‌دانند که می‌تواند تاریخ ما را تغذیه کند.

هشت سال دفاع مقدس نام‌آشناترین واژه در قاموس حماسه‌های عزت‌آفرین انقلاب اسلامی ایران و یادآور حماسه‌ها، رشادت‌ها و ایثارگری‌های ملت سترگ و حماسه‌ای باشکوه از تجلی قدرت ایمان، عظمت و اراده مردان پولادینی است که با عینیت‌بخشیدن به مفهوم والای ایثار و از خودگذشتگی و غیرت با تاسی از سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در برابر دشمنان پلید تا دندان مسلح ایستادگی کردند و برگ زرینی بر افتخارات نظام افزودند.

برگ‌های تقویم سال ۱۴۰۳ به ۱۵ مرداد رسیده به روزی که به نام یکی از نام‌آوران دفاع مقدس ثبت شده و او کسی نیست به‌غیراز عباس بابایی خلبان شجاعی که در ۱۵ مرداد سال ۱۳۶۶ در باند بهشت فرود آمده و هنوز هم یاد و خاطره‌اش در یادها زنده است.

شهید عباس بابایی در سال ۱۳۲۹ در شهرستان قزوین دیده به جهان گشود و بعد از گذراندن دوره ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۴۸ به دانشکده نیروی هوایی راه یافت و پس از گذراندن دوره آموزش مقدماتی برای تکمیل دوره به آمریکا اعزام شد.

این دانشجوی دوره خلبانی در امریکا تمام واجبات دینی خود را به جا می‌آورد و از بی‌بند باری حاکم بر آنجا بیزار بود.

روحیه جهادی در همان ابتدای دوران خدمت در شهید عباس بابایی تبلور پیدا کرده بود و مصداق بارز آن استفاده از امکانات موجود پایگاهی که تحت فرماندهی او بود برای عمران و آبادی روستاها و تأمین آب آشامیدنی و احداث حمام روستاهای محروم حومه پایگاه بود.

لیاقت و شایستگی و روحیه جهادی وی موجب شد در تاریخ نهم دی‌ماه سال ۱۳۶۲ با ارتقای درجه سرهنگی به سمت معاون عملیات نیروی هوایی منصوب و همین موجب انتقال وی از اصفهان به تهران شد.

بابایی با بیش از ۳ هزار ساعت پرواز با انواع هواپیمای جنگنده قسمت اعظم عمر خویش را در دوران دفاع مقدس و یار وفادار فرماندهان قرارگاه‌های عملیاتی بود.

شهید خلبان عباس بابایی از تیزپروازان هوانیروز ایران در هشت سال دفاع مقدس بود که شجاعت و غیرتش مثال‌زدنی بود.
خلبان عباس بابایی از بزرگ‌مردان دوران هشت سال دفاع مقدس بودند که در مکتب شهادت پرورش یافت، او مرد وارسته‌ای بود و هر لحظه از زندگی‌اش عشق به دفاع مقدس و کرامت و از خودگذشتگی بود.

بابایی در راه خدا تلاش کرد و با نیتی که داشت گمنام اما نام‌آشنا برای همه قدم برداشت و بالاخره به آرزوی خود یعنی شهادت با هواپیمای عشق بر باند بهشت فرود آمد و نامش در تارک هشت سال دفاع مقدس جاودانه شد.

از عملیات های مهمی که شهید خلبان بابایی عقاب تیزپرواز هشت سال دفاع مقدس نقش‌آفرینی داشت می‌توان به عملیات والفجر ۸ و آزادسازی شهر فاو که ارتباط عراق با دریا قطع شد، عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، عملیات فتح‌المبین، عملیات طریق‌القدس که منجر به آزادسازی شهر بستان شد و ارائه طرح اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش در خلیج‌فارس اشاره کرد.

خلبان بابایی سال ۶۶ ماندن در ایران و حفاظت از مرز و بومش را به رفتن به سفر مکه همراه خانواده ترجیح و ماند و با اجرای طرحی در خلیج‌فارس زمینه عبور چهل فروند کشتی غول‌پیکر تجاری از تنگه خورموسی را فراهم کرد.

شهید خلبان عباس بابایی در وصیت‌نامه‌اش بر تکریم پدر و مادر سفارش زیادی کرده و می‌گفت از پدر و مادر از ما راضی باشند خدا هم از ما راضی است.

قطعاً هشت سال دفاع مقدس بهترین الگو و نسخه‌ای بی‌بدیل که می‌توانیم با اتکا به آن سال‌ها بر روی پای خود بایستیم و آن را به نسل جوان جامعه انتقال دهیم.

 

یادداشت از طاهره جلوخانی

انتهای خبر/