کردستان در طی ۲۰ سال اخیر در تمامی شاخص‌های توسعه همواره یکی از استان‌های محروم و کم برخوردار کشور بوده است و با وجود تمام وعده‌های داده شده از سوی مسئولان و مدیران هيچکدام از شاخص‌های توسعه در این استان به میانگین کشور نیز نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر به نقل از خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، استان کردستان در طی ۲۰ سال اخیر در تمامی شاخص‌های توسعه همواره یکی از استان‌های محروم و کم برخوردار کشور بوده است و با وجود تمام وعده‌های داده شده از سوی مسئولان و مدیران هيچکدام از شاخص‌های توسعه در این استان به میانگین کشور نیز نرسیده است.

 

کردستان با توجه به ظرفیت‌های موجود در اکثر حوزه‌ها در چند سال اخیر همواره در زمینه نرخ بیکاری در میان استان‌های کشور در رتبه‌های اول تا پنجم قرار داشته است.

 

بدون شک تلاش برای ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه عدالت اقتصادی در استان کردستان یکی از مطالبات اصلی و جدی مردم این خطه به شمار می رود و به همین دلیل نیاز است که مدیران و مسئولان استانی و کشوری با نگاهی جدید، زمینه را برای رفع محرومیت های متعدد در این استان فراهم کرده و تلاش تا کردستان نیز در شاخص‌های مختلف توسعه از جمله ایجاد فرصت‌های جدید شغلی به میانگین کشوری برسد.

 

در خصوص بیان ظرفیت های استان کردستان و استفاده از این راهکارها برای رفع بیکاری با فرماندار سنندج به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

 

لطفا در خصوص وضعیت بیکاری در کردستان برای خوانندگان ما توضیح بفرمائید؟

 

یکی از مشکلات مهم در استان کردستان بیکاری است و در استان کردستان به ویژه شهر سنندج بخشی از افرادی که کارخانه‌دار هستند از ما تقاضای نیروی کار با حقوق و مزایای مناسب دارند.

 

متاسفانه برای این امر کمبود نیروی کار داریم و برخی کارخانه‌دارها درخواست مجوز بکارگیری کارگر اتباع خارجی را دارند، لذا با توجه به افزایش آمار بیکاری از یک طرف و کمبود نیروی انسانی جهت کار در کارخانه‌ها؛ روزانه طیف زیادی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف که برخی افراد دارای تحصیلات تکمیلی هم هستند برای استخدام به فرمانداری مراجعه می کنند.

 

حداکثر این افراد مطالبه کار در قسمت‌های اداری مانند شهرداری، فرمانداری و یا دیگر ادارات سطح استان را دارند.

 

مهمترین ظرفیت کردستان در راستای رفع بیکاری چیست؟‌

 

در کردستان ظرفیت‌های خدادای و پتانسیل‌های خوبی داریم که کشاورزی یکی از مهمترین پتانسیل‌های مهم استان در راستای رفع بیکاری است.

 

در سال زارعی امسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید گندم در استان کردستان داشتیم که حدود ۲۰ درصد گندم کشور در استان خودمان تولید می شود.

 

در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از کشت گندم در استان کردستان هنوز به صورت دیم و سنتی است که استفاده از روش مکانیزاسیون در کشاورزی موجب افزایش تولید و بهروری در استان کردستان می شود.

 

هدایت جوانان بیکار و جویای کار به سمت بخش کشاورزی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق مسئولان در این راستا است.

 

 

 

چه مقدار از باغات شهر سنندج زیر آبیاری تحت فشار قرار گرفته است؟

 

باغبانی و باغداری یکی دیگر از ظرفیت های خوب استان کردستان در راستای رفع بیکاری است و آبیاری باغات شهر سنندج از سد آزاد و قشلاق یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در استان کردستان است.

 

سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد قشلاق سنندج با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفت که زمینه اشتغال یک هزار و ۵۰۰ نفر را فراهم کرده است.

 

در پایاب سد آزاد طبق دورنمای در نظرگرفته چهار هزار و ۲۰۰ هکتار توسعه باغات برنامه‌ریزی شده است که هزار و ۲۰۰ هکتار آن انجام شده است.

 

با توجه به ظرفیت‌های موجود چه عاملی موجب رونق اقتصادی از محل باغبانی در استان کردستان می شود؟‌

 

اطلاع دارید شهر سنندج موفق به کسب رتبه اول تولید توت فرنگی کشور شده اما هنوز بخش زیادی از مزارع زیر کشت توت فرنگی به شکل سنتی است.

 

ایجاد صنایع تبدیلی در کنار مزارع زیر کشت توت فرنگی نقش مهمی در افزایش تولید و بهره‌وری بیشتر دارد.

 

صنایع چه نقشی اشتغالزایی و توسعه کردستان دارند؟

 

معادن یکی دیگر از ظرفیت‌های استان کردستان است که نیازمند ایجاد صنایع تکمیلی جهت جلوگیری از خام فروشی است.

 

توجه ویژه به معادن استان کردستان مهمترین ظرفیت در راستای رفع بیکاری جوانان تحصیلکرده در این استان است.

 

همین طور که می‌دانید همسایگی با اقلیم کردستان ی امتیاز خوب برای استان ما است در این خصوص نظر خودتان را بفرمائید؟

 

بله به نکته خوبی اشاره کردید همسایگی با اقلیم کردستان یکی از ظرفیت‌های مهم در راستای رفع بیکاری در استان است که به نظر من تا کنون نتوانستیم از آن به درستی استفاده کنیم.

 

استان کردستان در گردشگری سلامت دارای پتانسیل بسیار خوبی است و لازم به ذکر است بیمارستان کوثر شهر سنندج در رتبه بندی وزارتخانه بهداشت و درمان جز بیمارستان‌های تک رقمی کشور است.

 

رونق گردشگری سلامت می تواند اقتصاد کردستان و غرب کشور را متحول کند و به همین دلیل توجه به این مهم یکی از اولویت‌های اصلی کردستان است که تا کنون برنامه‌ریزی خاصی برای آن صورت نگرفته است.

 

استفاده از مرز باشماق جهت صادرات محصولات یکی دیگر از راه رفع بیکاری در استان کردستان است.

 

به تبع سخنان بیان شده احصا نیازمندیهای اقلیم کردستان و برنامه‌ریزی جهت استفاده صحیح از ظرفیت‌های استان در این راستا نقش مهمی در رفع بیکاری در استان کردستان دارد.

 

از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در کردستان که نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارد کدام است؟‌

 

به نظر بنده یکی دیگر از اقدامات خوب دولت سیزدهم در کردستان راه اندازی خط راه آهن است.

 

همانطور که همه می دانیم راه آهن نقش موثری در توسعه صنعت دارد و راه اندازی خط راه آهن کردستان در درازمدت تاثیر مستقیم روی سرمایه‌گذاری در استان خواهد داشت.

 

لطفا در خصوص نقش مرزها در رفع بیکاری استان کردستان توضیح بفرمائید؟

 

مرز خود به خود امتیازهای خاصی دارد به شرطی برای استفاده بهينه از آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. اگر کولبری سازمان‌دهی نشود موجب بروز مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای استان می شود.

 

ساماندهی مرزها موجب کاهش آسیب‌های نام برده شده و تبدیل نقطه قوت برای استان خواهد شد.

 

در راستای جذب گردشگر در کردستان چه اقداماتی انجام شده است؟‌

 

استان کردستان دارای تاریخ و فرهنگ کهن و طبیعت بکر و ديدني دارد که هر ساله در ایام بهار و تابستان مقصد تعداد زیادی از گردشگران و مسافران است.

 

برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی در مقاصد گردشگری نقش مهمی در راستای رفع بیکاری در استان کردستان دارد.

 

توسعه زیرساخت‌ها گردشگری، افزایش خانه‌های بوم گردی، هتل‌ها هم در راستای استفاده بهینه از ظرفیت‌های استان کردستان در راستای رفع بیکاری باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

نقش شرکت‌های دانش بنیان را در توسعه اقتصادی استان چگونه ارزیابی می کنید ؟

 

کردستان از جمعیت نخبگانی خوبی برخوردار است که در عرصه دانش بنیان فعالیت می کنند و نیازمند پشتیانی و خدمات دهی دارند.

 

آینده اقتصاد کردستان مبتنی بر شرکت‌های دانش بنیان و فناور است و این امر انکارناپذیر است و در این راستا زمین های با مقیاس کوچک در شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده شده است.

 

لطفا در خصوص نقش صنایع دستی کردستان در راستای اشتغالزایی بفرمائید چه اقداماتی صورت گرفته؟‌

 

همانطور که اطلاع دارید جمعیت زیادی از هنرمندان کردستان به شکل سنتی و خانگی مشغول تهیه صنایع دستی هستند و تولیدات صنایع دستی کردستان از تنوع و جلوه زیادی برخودار است که نشان از خلافیت و نبوغ هنرمندان و فعالان این حوزه است.

 

یکی از مطالبات هنرمندان کردستان راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی است که نقش مهمی در توسعه و اشتغالزایی در استان دارد.

 

یکجا کردن هنرمندان، محلی برای عرضه فروش محصولات، مکانی جهت جذب توریسم و فراهم کردن زمینه اشتغال چند صد هزار نفره از مهمترین اهداف ایجاد شهرک صنایع دستی در کردستان است.

 

انتهای خبر/