احداث جاده جدید سنندج - مریوان در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان در سال ۱۳۸۸ مصوب شد که با وجود بیش از یک دهه وقفه از افتتاح آن بالاخره زیر بار ترافیک رفت تا کردستانی مدرن را شاهد باشیم و سفر به مریوان دیگر سخت و خسته کننده نباشد.

به گزارش نوای آبیدر، استان کردستان به دلیل داشتن شرایط توپوگرافی و طبیعی و هم چنین به دلیل موقعیت ویژه این خطه در معادلات و تعاملات ژیوپولیتیکی تا کنون از ایجاد ارتباط بهینه زمینی (ریلی و جاده ای) با مناطق درونی کشور و سرزمین‌های آن سوی مرز از زیر ساخت‌های مناسب بهره چندانی نبرده بود.

جاده قدیم سنندج مریوان سالهاست به کابوس شب‌ها و روز‌های مردم استان کردستان در جاده‌های مرگ تبدیل شده بود و تمامی نداشت و روزی نبود که خبر تصادف در این استان تیتر روزنامه‌ها و سایت های خبری نباشد.

جاده مریوان – سنندج یکی از طرح های مهم مواصلاتی و ترانزیتی استان کردستان و حتی غرب کشور محسوب می شود اما با دوری از معیار‌های بین المللی که ایمنی مسافران را تامین می‌کند، به عامل مرگ بسیاری از مردم تبدیل شده که به امید سفر و تفریح راه جاده ها را پیش می‌گیرند و قربانی جاده‌ها می‌شوند.

 

مسیر موجود سنندج-مریوان به طول تقریبی ۱۲۵ کیلومتر یکی از راه‌های مهم و صعب‌العبور استان کردستان است که با توجه به مبادلات اقتصادی بین‌المللی در منطقه مریوان به واسطه وجود مرز رسمی باشماق و افزایش ترافیک خودروهای سبک و سنگین و بالا بودن آمار تصادفات منجر به جرح و فوت در جاده موجود، ارتقا مشخصات هندسی و کاهش طول این مسیر، همواره جزو اولویت‌های اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان بود.

طول پروژه جاده جدید سنندج – مریوان (واریانت تیژتیژ – گاران) ۵۲ کیلومتر است و در ۶ قطعه اجرا شده و شامل سه دستگاه تونل با سه هزار و ۶۳۰ متر که تونل باغان آن یک هزار و ۸۸۶ متر است.

بهره‌برداری از مسیر تیژتیژ-کاران، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته و موجب کاهش طول مسیر به میزان ۲۵ کیلومتر، کاهش زمان سفر به حدود یک دوم، ارتقای مشخصات هندسی به راه اصلی درجه یک، افزایش ظرفیت ترافیکی محور و افزایش ایمنی در سفر می‌شود. ارزش فعلی این مسیر بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

 

محور سنندج به مریوان پرترددترین محور استان است

یکی از نقاط پرتردد استان محور سنندج-سروآباد-مریوان-باشماق به طول ۱۴۱.۵ کیلومتر است. روزانه ۷ هزار و ۳۲۵ دستگاه انواع خودروی سنگین از این مسیر عبور میکنند. این مسیر با ثبت تردد ۱۷ درصدی و میانگین تردد ساعتی ۱۵۱ دستگاه، سهم مهمی را حمل و نقل بین المللی ایفا میکند. محور سنندج- مریوان- بامشاق یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های استان است.

مسیر ترانزیتی بندر شهید رجایی به مرز باشماق مریوان دومین مسیر ترانزیتی پر تردد در کشور می‌باشد. به گونه‌ای که در پایانه مرزی باشماق بیش از ۲.۶ تن کالا با بیش از ۴.۹ میلیارد دلار مبادله می‌گردد.

 

صلاح و بهسازی ۱۲ نقطه حادثه خیز در محور سنندج به مریوان

وقوع تصادفات جاده‌ای پیامد‌های ناگواری را به همراه کماکان شاهد مرگ و میر تاسف بار افراد جامعه در این محور‌ها خواهیم بود.

ساخت راه‌های جایگزین برای محور‌های حادثه خیز از راهکار‌های بسیار مناسب برای جلوگیری از تصادفات دارد. تلفات انسانی، بدترین پیامد هر تصادف می‌باشد نقاط حادثه خیز در کردستان باید شناسایی و در باره‌ی ایمنی جاده‌ها فکر اساسی حاصل شود در غیر این صورت می باشد.

در راستای عملکرد ایمنی راه‌ها و حذف نقاط حادثه خیز ۱۷ نقطه حادثه خیز در محور سنندج مریوان شناسایی شده است که از این تعداد ۱۲ نقطه کار عملیاتی آن به پایان رسیده و ۵ نقطه دیگر در حال انجام است.

 

محور اصلی سنندج مریوان با توجه به اهمیت ویژه ترافیکی و اقتصادی تنها راه مواصلاتی پایانه مرزی باشماق از این محل عبور میکند ضمن این که دلایل زیادی باعث توسعه خرابی‌ها در جسم و روسازی راه‌ها می‌باشد.

اتمام جاده سنندج به مریوان آن هم بیش از یک دهه

در نهایت پروژه جاده جدید سنندج – مریوان در تاریخ ۸ تیرماه امسال بعد از سال‌ها به بهره‌برداری رسید.

طول پروژه جاده جدید سنندج – مریوان (واریانت تیژتیژ – گاران) ۵۲ کیلومتر است که در ۶ قطعه اجرا شده و در طول مسیر سه تونل همرو با یک‌هزار و ۳۲۶ متر، گزردره با ۳۵۵ متر و باغان با یک‌هزار و ۹۴۰ متر دارد.

 

احداث جاده جدید سنندج – مریوان در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان در سال ۱۳۸۸ مصوب شد از نظر حجم ترافیک و نیز ایجاد گره‌های بین‌راهی و همچنین تجهیز امکانات لجستیکی تاثیر بسزایی دارد و به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم استان کردستان به ویژه مرزنشینان دو شهرستان سروآباد و مریوان مطرح بوده است.

به گفته مسوولان راه و شهرسازی کردستان، برای اجرای پروژه جاده جدید سنندج – مریوان ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

با بهره‌برداری این پروژه، مسیر سنندج ـ مریوان ۳۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.

ارتقای ایمنی جاده و تسریع در روند توسعه تجارت و توسعه اقتصادی منطقه با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ایجاد منطقه آزاد بانه مریوان و کاهش تصادفات از تاثیرات مثبت افتتاح این پروژه است.

دلیل اول افزایش چشمگیر ترافیک عبوری به مقصد بازارچه باشماق و بالعکس، طی سنوات اخیر می‌باشد که قسمت عمده بار ترافیکی مذکور ناشی از عبور تانکر‌های سوخت بوده و البته آمار تصادفات قابل توجه تانکر‌های سوخت و تریلر‌های چند محور خود موید عدم کشش کافی محور مذکور و طرح هندسی ضعیف از طرفی و از طرفی نیز ساختار زمین شناسی منطقه و ضعف شدید در جسم راه و در نتیجه روسازی و آسفالت می‌باشد که توسعه خرابی‌ها را بیش از پیش به همراه دارد.

با بهره برداری از این جاده، مسیر سنندج – مریوان ۳۰ کیلومتر کوتاه تر شده و ایمنی جاده بسیار بالاتر می رود و همچنین با توجه به وجود مرز باشماق، در توسعه تجارت و توسعه اقتصادی منطقه نیز تاثیر گذار خواهد بود.

در صورت توجه به این مهم می‌توان رشد اقتصادی، اجتماعی و ارزش افزوده ناشی از تکاپو‌های ترانزیتی داد و ستد تجارت برآمده از آن در استان امیدوار شد.