افزایش اجاره‌بها و قیمت‌های ترمز بریده و عدم نظارت مسئولان در استان کم برخورداری مانند کردستان موجب نگرانی مستأجران شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی <<نوای آبیدر>> به نقل از خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، با نزدیک‌شدن به فصل پاییز یکی از دغدغه‌های مستأجران جابه‌جایی و انعقاد قرارداد جدید با صاحبخانه است.

با نگاهی به قیمت‌های نجومی و سر به فلک کشیده در تمامی شهرهای استان باتوجه‌به نداشتن کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی بزرگ این سؤال در ذهن هر شهروندی خطور می‌کنید علت این آشفته‌بازار چه کسی است و چرا هیچ‌گونه نظارتی از طرف مسئولان ذی‌ربط انجام نمی‌شود.

رشد چندبرابری مسکن در سال‌های اخیر موجب شده رهن، اجاره و حتی خرید کاشانه به متراژ کم برای بسیاری از اقشار مختلف استان کردستان به آرزویی دست‌نیافتنی و محال تبدیل شود.

سونامی افزایش اجازه بها در کردستان

علی‌محمد پناه یکی از شهروندان سنندجی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار داشت: چرا مسئولان بر افزایش سرسام‌آور نرخ اجاره‌بها در سنندج نظارتی ندارند و صاحبخانه‌ها و املاکی‌ها هر گونه دلشان بخواهد نرخ‌گذاری می‌کنند.

وی افزود: افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ اجاره‌بها آنها در شهر کم برخورداری مانند سنندج ظلم در حق شهروندان قشر ضعیف و مستأجر است.

این شهروند کردستانی گفت: خودم یک کارگر ساده شهرداری هستم و قبلاً در یک‌خانه در حاشیه شهر با ۵۰ میلیون پیش و ماهی دو میلیون زندگی می‌کردم در حال حاضر برای تمدید قرارداد صاحبخانه ۲۰۰ میلیون پیش و ماهی ۳ میلیون کرایه می‌خواهد که با درآمد ناچیز من همخوانی ندارد و مجبورم چادر بزنم.

وی تصریح کرد: انصاف و وجدان هم خوب چیزی است، بالارفتن اجاره‌بها و قیمت مسکن آنها در شهرهای یک استان کم‌برخوردار واقعاً غیر قبول است و موجب به‌زحمت انداختن مستأجران شده است.

چه کسی مسئول نظارت افزایش افسارگسیخته اجاره‌بها است

کژال محمدی یکی از بانوان کردستانی در این راستا بیان داشت: در استان کردستان محروم و کم‌برخوردار مشخص نیست چه کسی جوابگوی ساماندهی اجاره‌بهای منزل و قیمت مسکن است، اما همین بی‌صاحبی موجب این شده هر بنگاه و صاحبخانه‌ای برای خودش نرخ‌گذاری کند و موجب افسارگسیختگی اجاره‌بها در شهرهای مختلف استان کردستان شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای اصلی تشکیل زندگی جوانان داشتن یک سرپناه است و با این وضعیت آشفته‌بازار مسکن و اجاره‌بها باید آواره بنگاه‌ها و کوچه و خیابان شوند.

با پرس‌وجوی از وضعیت اجاره‌بها و فروش مسکن در استان کردستان به این نتیجه رسیده‌ایم به قول مردم و بنگاه‌داران استان کردستان باتوجه‌به درآمد مردم بالاترین نرخ اجاره‌بها کشور را دارد و همین امر موجب شده قشر متوسط و فقیر باتوجه‌به درآمدشان هیچ‌وقت صاحبخانه نمی‌شوند.

نهضت ملی مسکن امید خانه به دوشان کردستانی

شروع کار دولت سیزدهم بارقه امید در دل مردم کم‌برخوردار استان کردستان باخبر اجرای طرح نهضت ملی مسکن جرقه زد.
برای رفع بخشی از مشکلات مسکن مردم، ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن در قالب نهضت ملی مسکن در دستور کار دولت قرار گرفت، اما این طرح هم دارای چالش‌های بزرگ و کوچک است که هنوز نتوانسته منجر به خانه‌دارشدن قشر کم‌درآمد جامعه شود.

اسدی یکی از شهروندان سنندجی بیان داشت: امید ما مستأجران در استان کردستان اجرای طرح نهضت ملی مسکن است و آنهم با رویه که پیش می‌رود و آورده‌های سنگین رو به ناامیدی می‌رویم.

وی گفت: من یکی از متقاضیان طرح مسکن ملی هستم و تا کنون برای تأمین آورده اولیه هر چه سرمایه مانند اندک طلا و پس‌اندازم را نقد کرده‌ام؛ اما باز هم برای پرداخت آورده کم دارم.

این شهروند کردستانی خاطرنشان کرد: قرار است برای ساخت مسکن ملی تسهیلاتی از طرف دولت پرداخت شود که بازپرداخت‌های آن با دخل‌وخرج ما یکی نیست و برای تأمین مایحتاج زندگی با مشکلات بسیار زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

سهم استان کردستان از طرح مسکن ملی بیش از ۳۶ هزار واحد است

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی کردستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار داشت: طبق برنامه ابلاغی سهم استان کردستان از طرح نهضت ملی مسکن ۳۶ هزار و ۷۸۱ واحد است.

وی افزود: در حال حاضر در استان کردستان برای طرح نهضت ملی مسکن ۲۲۰ هزار متقاضی وجود دارد.

جمشیدی گفت: تأییدیه اولیه ۲۶ هزار و ۹۳۰ متقاضی و تأییدیه نهایی ۴۶ هزار و ۷۸۳ متقاضی است و به استثنایی این آمار ۴ هزار و ۸۰۰ متقاضی هم افتتاح حساب داشته‌اند که هنوز مبلغی برای پروژه آنها تعریف نشده است.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی کردستان از پیشرفت ۵۲ درصدی طرح نهضت ملی مسکن در قالب گروه‌های حمایتی و نهادهای حمایتی خبر داد و بیان داشت: عمده پیشرفت این پروژه‌ها در دولت سیزدهم بود.

این مسئول از کمبود زمین در شهرهای مرزی بانه و مریوان به دلیل توپوگرافی و پوشش جنگلی و منع ساخت‌وساز خبر داد و بیان داشت: در شهر بانه برای ساخت مسکن ملی زمینی به مساحت ۴۷ هکتار شناسایی شده و با حل‌شدن مشکل معارض و با تصویب شورای برنامه‌ریزی به محدوده شهری الحاق شده است.

وی در خصوص طرح نهضت مسکن ملی در شهرستان بیجار گفت: آماده‌سازی زمین در این شهر آماده شده و امور مربوط به شهرداری و نظام‌مهندسی و کسب پروانه برای اشخاص صادر شده است.

جمشیدی از وجود ۳۸ هزار متقاضی مسکن ملی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان کردستان خبر داد و اعلام کرد: د ابتدای سال جاری به دستور استاندار کردستان کارگروه ویژه برای پیگیری سریع تشکیل و مسائل ساخت مسکن و مشکلات اجرای اجرایی و بانکی در ۵ شهر حل‌وفصل شد.

انتهای خبر/