کودتای ۲۸ مرداد در ایران به‌عنوان نقطه عطف تاریخ معاصر کشور است که هدف آمریکا ترس از دولت مصدق و بازگرداندن شاه به حکومت کشور بود.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر به نقل از خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، یکی از وقایع تاریخی مهم دوره معاصر کودتای ۲۸ مرداد است که زوایای پنهان آن تا کنون آن‌طور که بایدوشاید است بیان نشده است.

 

کشور ایران در سال ۱۳۲۸ به‌واسطه دولت مردمی دکتر مصدق برای اولین‌بار در طول تاریخ به یک حکومت مردمی که با رای خود مردم روی کارآمد و مورد حمایت مردم بود به معنای واقعی کلمه یک حکومت مردم‌سالارانه محسوب می‌شد دست‌یافت.

 

طرح ملی‌شدن صنعت نفت توسط مصدق، دولت انگلستان را بیش از هر دولت دیگر آزرده‌خاطر کرد و همین عامل موجب اعلام مواضع خصمانه انگلیس نسبت به ایران شد.

 

یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت انگلیس کنارگذاشتن مصدق بود که به‌تنهایی نمی‌توانست آن را انجام دهد.

 

در طول این مدت انگلیس تلاش‌های زیادی کرد که آمریکا را برای کنارگذاشتن مصدق با خود همراه کند؛ اما نتوانست به هدف خود برسد تا با روی کار آمدن آیزنهاور در سال ۱۳۳۱ توانست آمریکا را راضی به انجام کار کند.

 

وزیر خارجه وقت آمریکا معتقد بود که جلوی ایران و فعالیت‌های آن گرفته نشود به یک کشور کمونیستی تبدیل می‌شود و همین موجب طرح‌ریزی کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شد.

 

آیزنهاور تلاش کرد تا اختلاف بین دولت آمریکا و مصدق را با گفت‌وگو حل‌وفصل کند.

 

در سال ۱۹۵۳ آیزنهاور در نشست شورای امنیت موضع مستقل آمریکا در برابر ایران را اعلام کرد و پیشنهاد وام ۱۰۰ میلیون‌دلاری را به مصدق داد؛ اما قبول نکرد.

 

در همین زمان آیزنهاور وقتی از گفتگوی با مصدق به اهداف خود نرسید با انگلیس جهت برداشتن مصدق همدست شدن و در این راستا دولت آمریکا هزینه یک‌میلیون‌دلاری برای سرنگونی مصدق در اختیار سازمان سیا قرارداد.

 

سازمان سیا در راستای کودتای ۲۸ مرداد به دنبال فردی بود که جایگزین مصدق شود و سرلشکر زاهدی را بهترین گزینه انتخاب کرد.

 

قبل از انجام کودتای ننگین ۲۸ مرداد طبق دستور سرلشکر زاهدی قرار بود ارتش مصدق و ۱۰۰ نفر از یاران وی که از حزب توده بودند را دستگیر کنند و بعد از آن مراکز مهم تهران مانند مخابرات، ارتش، شهربانی و ژاندارمری را تصرف کنند.

 

محمدرضا پهلوی، به‌عنوان نماد قدرت اجرایی و حاکمیتی در ایران درگیر بحران‌های بود که توانایی او را در مدیریت کشور به چالش کشیده بود.

 

محمدرضا پهلوی به دلیل بی‌اعتمادی به دولت مصدق و همچنین فشارهای سیاسی و اقتصادی از سوی قدرت‌های خارجی، تمایل به تضعیف و سرنگونی دولت مصدق داشت.

 

کودتای ۲۸ مرداد در ایران به‌عنوان نقطه عطف تاریخ معاصر کشور است که هدف آمریکا ترس از دولت مصدق و بازگرداندن شاه به حکومت کشور بود.

 

کودتای ۲۸ مرداد به قول مقام معظم رهبری خیانت آشکار در حق کشور بود و نتیجه کودتا تثبیت قدرت شاه و بازگشت به‌نظام سلطنتی استبدادی بود که به طور عمده به‌وسیله نخبگان و قدرت‌های خارجی کنترل می‌شد.

 

پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ توسط آمریکا در ایران شاه با استفاده از ابزارهای قدرت خود، کنترل سیاسی و اقتصادی کشور را به دست گرفت و عملاً نظام مردم‌سالاری به‌نظام دیکتاتوری تبدیل شد.

 

یادداشت از طاهره جلوخانی

 

انتهای خبر/