با رسیدن فصل تابستان و پایان سال تحصیلی دانش‌آموزان اهمیت پرکردن اوقات فراغت آنها برای والدین بیشتر خودنمایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی <<نوای آبیدر >> به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، با پایان امتحانات دانش‌آموزان و آغاز تعطیلات تابستانی و دسترسی آسان آنها در فضای مجازی موجب نگرانی خانواده شده است.

از بعد دوران سخت کرونا و کشیدن فضای آموزشی به داخل گوشی‌های هوشمند شاهد افت تحصیلی دانش‌آموزان و گرایش بی حد و اندازه آنها به فضای مجازی هستیم.

در ایام تعطیلات این نگرانی با گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای بی در و پیکر فضای مجازی و جولان کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرامی شاهد بروز مشکلاتی بین فرزندان و والدین هستیم.

این روزها کلاس‌های به نام طرح اوقات فراغت جای بازی‌های داخل کوچه دهه شصتی‌ها و ارتباط صمیمی با والدین و آموختن حرفه‌های مانند شاگرد مکانیکی و آرایشگری را گرفته و والدین فقط به فکر بردن فرزندان خود از این کلاس به آن کلاس هستند بدون اینکه بدانند فرزندانش علاقه‌ای دارد یا فقط برای پر کردن اوقات فراغت آنها است.

به گفته کارشناسان اوقات فراغت از مهمترین پیش نیازهای نسل کودک بشمار می آید و نقش مهمی در سبک زندگی آنها دارد.

به تعبیر کارشناسان امور خانواده و اجتماعی برنامه‌ریزی برای گذراندن اوقات فراغت به ارزش ها و نگرش و فرهنگ خانواده ها و افراد بستگی دارد.

حیطه اوقات فراغت در حوزه های فرهنگی؛ اجتماعی، ورزشی،‌فعالیت‌های تفریحی، هنری و دستی تقسیم می شود.

وظیفه والدین در ایام تابستان برای بهینه پر کردن اوقات فراغت فرزندانمان ضمن شناسایی استعدادهای فرزندان خود و پرورش آنها به الزامات تربیت دینی، اخلاقی، اجتماعی و جسمانی آن ها در آینده توجه کنند و با برنامه‌ریزی دقیق اوقات فراغت فرزندانمان را بر این اساس مدیریت نمایند.

گنجاندن مهارت‌های آموزشی در برنامه‌ریزی اوقات فراغت دانش‌آموزان

سارا مشکاتی کارشناس امور تربیتی و آموزشی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار داشت: یکی از مولفه های که در برنامه‌ریزی اوقات فراغت دانش آموزان به آن توجه نمی شود گنجاندن مهارت آموزی است.

وی افزود: بر خلاف گذشته مهارت آموزی اهمیت و رواج بیشتری دارد و طبق سند تحول بنیادین هر دانش آموز باید تا پایان سال تحصيلات خود در آموزش و پرورش حداقل یک حرفه را بیاموزد.

کارشناس اموز خانواده گفت: پایگاه‌های برنامه‌های اوقات فراغت دانش آموزان محل مناسبی برای استفاده بهینه از فرصت های بیکاری فصل تابستان است و مسئولان باید تلاش کنند با برنامه‌ریزی بهتر به فکر برنامه‌های کارشناسی با خروجی مناسب باشند.

این کارشناس آموزشی تاکید کرد: والدین باید با در کنار فرستادن فرزندان خود به کلاس های تابستانی در جمع های خانوادگی نیز با انس و الفت بیشتر با آنها در پر کردن اوقات فراغت آنها نقش موثری داشته باشند.

مشکاتی خاطر نشان کرد: در ایام فراغت دانش آموزان در فصل تابستان والدین نظارت بیشتری بر فعالیت فرزندان خود در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی داشته باشند.

۵۷۴ پایگاه تابستانی در کردستان پذیرای دانش آموزان است

طیبی راد معاون پرورشی آموزش و پرورش کردستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار داشت: تا پایان خرداد ماه بیش از ۵۰ هزار نفر از دانش آموزان استان کردستان برای شرکت در کلاس‌های اوقات‌ فراغت ثبت نام کرده اند.

وی از فعالیت ۵۷۴ پایگاه تابستانی در استان کردستان خبر داد و افزود: ۲۰۸ رشته فعالیت‌های تابستانی در حوزه قرآنی، فرهنگی هنری، مهارتی، ورزشی، کیفیت بخشی، مشاوره برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

معاون پرورشی آموزش و پرورش کردستان گفت: با توجه به آمارهای سال گذشته پیش بینی می شود بیش از ۸۰ هزار نفر از دانش‌آموزان استان کردستان در کلاس‌های تابستانی شرکت کنند.

طیبی‌‌راد از فعالیت ۲۰۸ رشته فعالیت‌های تابستانی خبر داد و بیان داشت: ۲۶ کانون فرهنگی تربیتی، ۱۶ دارالقرآن، ۸ مرکز مشاوره، ۵ پژوهش سرا، ۵۲ مجتمع ورزشی و ۴۶۹ مدرسه بعنوان مرکز فعالیت های تابستانی در استان کردستان مشغول خدمت به دانش‌آموزان هستند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۷۶ هزار از دانش‌آموزان در ۳۲۰ پایگاه فعالیت‌های تابستانی اوقات فراغت خود را گذراندن.

انتهای خبر/