پیکر شهید حسین سامی‌مقام از شهدای سال ۵۹ در کردستان که بعد از ۴۴ سال تفحص شده است، بر روی دستان مردم غیور سنندج تشییع و بدرقه شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر، حسین سامی‌مقام نهم خرداد ۱۳۱۵ در آبادان چشم به جهان گشود.

پدرش عباس و مادرش گلستان نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواند و دیپلم گرفت.

سامی‌مقام سال ۱۳۴۲ ازدواج کرد و صاحب دو پسر و یک دختر شد و به‌عنوان نزاجا لشکر ۲۸ کردستان در جبهه حضور یافت.

پانزدهم مرداد ۱۳۵۹، با سمت فرمانده گردان در سنندج بر اثر اسیر – اعدام توسط گروه‌های ضدانقلاب شهید شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۸ پیاده کردستان می‌گوید، ضدانقلاب در مسیر باباریز – پل شیخ با ستون ارتش درگیر می‌شود و چون قبل از درگیری آب را داخل جاده خاکی انداخته بودند، خودروهای ستون گیر می‌کند و آنها اجباراً به داخل پادگان ارتش سنندج برمی‌گردند.

آن روز سرلشکر ایرج نصرت‌زاد فرمانده تیپ ۱ لشکر ۲۸ پیاده کردستان با ۴۳ افسر و درجه‌دار و سرباز برای هدایت ستون بر روی ارتفاعات پل شیخ مستقر می‌شود که ضدانقلاب ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه صبح با لباس مبدل نظامی روی سر آنها می‌روند و همه را به شهادت می‌رسانند.

زمانی که سایر نیروهای شهید نصرت‌زاد به محاصره ضدانقلاب درمی‌آیند، گردان شهید سامی‌مقام به کمک نیروهای تیپ ۱ می‌روند و سامی‌مقام هم به اسارت نیروهای ضدانقلاب دموکرات درمی‌آید و بعد از سه ماه اسارت و شکنجه، او را در زندان دوله‌تو جنگل‌های آلواتان آذربایجان غربی با دست‌وپای بسته به شهادت می‌رسانند.

سامی‌مقام نیز به‌صورت ناجوانمردانه و با یک حرکت عنصر نفوذی به‌عنوان راننده آمبولانس تلاش کرده بود در صفوف ما نفوذ کند، این شهید و تعدادی از هم‌رزمانش به دام دشمن می‌افتند و اسیر می‌شوند تا ۱۴ مرداد ۵۹ یک ماه و نیم قبل از آغاز جنگ تحمیلی به شهادت می‌رسد.

این شهید پس از ۴۴ سال در منطقه شمال غرب کشور تفحص و هویتش با کارت شناسایی مشخص شد که سال ۱۳۵۹ به دست گروهک ضدانقلاب در منطقه سردشت به شهادت رسیده بود.

پیکر مطهر این شهید در ۲۴ تیرماه امسال تفحص شد و امروز بر روی دستان مردم غیور سنندج تشییع و بدرقه شد.

انتهای خبر/