زیبایی این روزهای جاده‌های کردستان زیر بار ترافیک غول‌های سوخت‌رسان به جهنمی برای مسافران و رانندگان تبدیل شده است.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر به نقل از خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، استان کردستان در غرب کشور یکی از استان‌های کم‌برخوردار از لحاظ شاخص جاده‌ای است که هر روز جان مسافران و رانندگان را می‌گیرد.

این استان به توجه به طبیعت بهاری زیبا و مراسم‌های سنتی در برخی روستاهای آن در منطقه مریوان و سروآباد هر ساله شاهد تردد مسافران و گردشگرهای زیادی در آن هستیم.

یکی از مشکلات و معضلات جاده‌های زیبای کردستان عبور و مرور تانکرهای سوخت‌رسان است که مانند غولی در حال تردد هستند و جان و مال مسافران و رانندگان را می‌بلعند.

باتوجه‌به قرارگرفتن مریوان در همسایگی کشور عراق تردد خودروهای ترانزیتی در این محور به چالشی برای مردم این منطقه تبدیل شده است.

سال‌هاست که در محور مواصلاتی مریوان سنندج تردد تانکرهای سوخت‌رسان ایرانی و عراقی تلخ‌ترین خاطرات را برای مردمان این منطقه رقم زده‌اند.

با تردد شبانه‌روزی تانکرهای سوخت در جاده‌های کردستان همه فکر می‌کنند این استان دارای بزرگراه‌های متعدد است که ترافیک به وجود آمده توسط این تانکرها موجب ارزش‌افزوده برای آن می‌شود؛ در حالیکه تنها عایدات تردد این غول‌های سوخت‌رسان موجب مستهلک شدن جاده و گرفتن جان مردم و مسافران آن شده است.

تردد این تانکرهای سوخت‌رسان یک طرف و عدم رعایت قوانین راهنمایی‌ورانندگی از سوی رانندگان عراقی موجب این شده هر چند وقت یکبار شاهد واژگونی، آتش‌سوزی و تصادف‌های دلخراش در محورهای مواصلاتی استان کردستان باشیم.

هنوز مردم کردستان خاطره تلخ واژگونی باری مخزنی سوخت حامل مازوت در بلوار دکتر حسینی و فوت دلخراش ۱۱ نفر از هم‌وطنان کرد را فراموش نکرده‌اند که قربانی بی‌دقتی و بی‌تدبیری رانندگان و مسئولان شدند.

این گونه تصادف دلخراش نه‌تنها موجب ضایعه اسفناک جانی و بی‌خانمان شدن یک عده از هم‌وطنان می‌شود موجب ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیر به محیط‌زیست هم می‌شود.

گویا تردد تانکرهای سوخت‌رسان عراقی و مشکلات به وجود آمده ناشی از آن مانند تصادف و واژگونی و خسارت به محیط‌زیست به یک سناریوی تلخ و تکراری برای جاده‌های و مردم استان کردستان تبدیل شده است که هر روز حادثه تلخی را رقم می‌زند.

طبق آمارهای موجود از سال ۸۷ تا کنون بیش از ۲۰۰ باری مخزنی سوخت در محورهای مواصلاتی استان کردستان دچار واژگونی شده و علاوه بر گرفتن جان رانندگان مواد نفتی آنها وارد منابع آبی استان شده است.

طبق نظر کارشناسان محیط‌زیست این معضل و باقی‌ماندن مواد نفتی ریخته شده در آب‌های پایین‌دستی بعد از مدتی وارد تالاب‌های محل زندگی آبزیان و پرندگان می‌شود که جان آنها را می‌گیرد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان تنها ۳۳۲ کیلومتر بزرگراه در این استان وجود دارد در حالیکه تردد تانکرهای حامل سوخت در همین راه‌های یک‌طرفه و باریک بیش از بزرگراه‌های مرکز کشور است.

با نگاهی اجمالی به گزارش‌ها سال‌های قبل دراین‌خصوص مشاهده شده برخی تانکرهای سوخت دارای بارنامه نبوده و ردی از قاچاق سوخت توسط قاچاقچیان با غول‌های بزرگ در جاده‌های کردستان نگون‌بخت است که تدبیر مسئولان را برای مقابله با آن می‌طلبد.

مسئولان ما در طی چند سال گذشته باتوجه‌به حادثه‌های دردناک توسط این غول‌های سوخت‌رسان و ضرر و زیان به منابع آبی و محیط‌زیست چشم و گوش خود را بسته‌اند و چاره‌ای اساسی برای این معضل بزرگ ندارد و گویا جاده‌های کردستان ترانزیتی است و ما خبر نداریم.

حالا این سؤال در ذهن تمام مردم کردستان جا خوش کرده چه کسی ترمز حمل تانکرهای سوخت در محورهای مواصلاتی استان کردستان را برای همیشه می‌کشد.

انتهای خبر/