استاد معارف دانشگاه کردستان با بیان اینکه عاشورا عرصه حضور سیاسی زنان در مبارزه و جهاد است، گفت: زنانی که در واقعه عاشورا حضور داشتند موجب زنده نگه‌داشتن این حرکت تاریخی شدند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر؛  مریم اثباتی لواسانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی» ضمن تسلیت فرارسیدن ایام اربعین حسینی اظهار کرد: زنان از ابتدای تاریخ خلقت تا کنون مهم‌ترین نقش را وقایع تاریخی داشتند.

 

این بانوی نخبه کردستانی افزود: حضرت مریم (س)، حضرت خدیجه، آسیه همسر فرعون را اگر مطالعه کنیم به‌عنوان یک زن مبارز و مجاهد و مادر پیامبرانی شدند که هدایت جامعه را به عهده گرفتند.

 

وی گفت: در زمان صدر اسلام در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) نقشی که حضرت خدیجه (س) برای رسول‌الله (ص) داشتند بسیار تاثیر و گذار و مهم بود.

 

لواسانی بیان داشت: در حدیثی از امام حسین (ع) بیان شده هر کسی که می‌خواهد با من در مسیر کربلا همراهی کند باید از بهترین چیزهای خود گذشت کند و حضرت خدیجه (س) هر چیزی که داشت در راه اسلام برای پیامبر اکرم (س) خرج کرد.

 

وی ادامه داد: با این وقایع نشان می‌دهد زن در تمامی موقعیت‌های اجتماعی می‌تواند پابه‌پای مردان برای پیشرفت جامعه اسلامی در حوزه‌های مختلف کمک‌حال و تأثیرگذار باشد.

 

استاد معارف دانشگاه‌ کردستان با اشاره به نقش زنان در واقعه عاشورا و بعد از آن بیان داشت: در قبل از عاشورا زنانی بودند که فرزندانی را تربیت کردند که در واقعه عاشورا نقش تأثیرگذاری داشتند و حضرت ابوالفضل (ع) مصداق بارز این سخن است.

 

لواسانی خاطرنشان کرد: حضرت ابوالفضل (ع) که تربیت شده بانوی اسلامی با رعایت تمامی نکات اخلاقی و تربیتی بودند در واقعه عاشورا در کنار امام حسین (ع) در برابر دشمنان اسلام و قرآن ایستادند.

 

وی تأکید کرد: حضرت زینب (س) یکی از بانوان قیام عاشورا بودند که نقش مهمی در انتقال پیام قیام امام حسین (ع) به نسل‌های بعد ایفا کردند.

 

استاد دانشگاه کردستان تصریح کرد: خانواده در اسلام نقش مهمی دارد و در آیه مباهله به‌خوبی به آن اشاره شده است.

 

لواسانی اظهارداشت: حضرت زینب (س) به‌عنوان پیام‌آور نهضت عاشورا در قامت یک شخصیت تأثیرگذار در محافظت از خانواده و نقش‌آفرینی سیاسی و اجتماعی پس از کربلا نقش مهمی ایفا کردند.

 

وی گفت: در طول تاریخ می‌بینیم افراد بزرگ در خانواده بزرگ تربیت می‌شوند و نقش مؤثری در تبیین دین اسلام داشتند.

 

استاد دانشگاه کردستان ادامه داد: مهترین وظیفه زنان در قبل از واقعه عاشورا تربیت فرزندان شجاع، دلیر و جان فدا برای امام حاضر بود.

 

اثباتی لواسانی بیان داشت: در شب واقعه عاشورا از یاران امام حسین (ع) تعداد کمی بر ولایت‌مداری خود ثابت‌قدم بودند و همراه امام ماندند.

 

وی تأکید کرد: در واقعه تاریخی قیام کربلا در سال ۶۱ هجری ام الوهب یکی از بانوان تأثیرگذار بودند که خودش و فرزندش در راه امام حسین (ع) به شهادت رسیدند.

 

استاد دانشگاه کردستان گفت: همسر عبدالله بن عمر یکی دیگر از بانوان تأثیرگذار در واقعه تاریخی عاشورا بودند که همسرش و خودش در این راه جانشان را از دست دادند.

 

لواسانی اعلام کرد: روحیه دادن به مجاهدان در راه خدا از نقش‌های مهم زنان در قیام خونین کربلا بود.

 

وی اظهار داشت: بعضی‌ها می‌گویند چرا امام حسین (ع) زن و فرزندانش را به جنگ در کربلا برده است و هدف حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از این حرکت احیای دین جدشان رسول‌الله (ص) و احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بود.

 

استاد دانشگاه‌های کردستان تصریح کرد: اگر در قیام عاشورا خانواده در کنار امام حسین (ع) نبودند چه کسی می‌توانست آن را به تصویر بکشد و به آیندگان انتقال دهد.

 

لواسانی تأکید کرد: خطبه خوانی حضرت زینب (س) در دربار یزیدیان نشان می‌دهد یک زن نه‌تنها ضعیف نیست بلکه می‌تواند با شجاعت و تدبیر افراد تأثیرگذار را تربیت تحویل جامعه دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: زنانی که در واقعه عاشورا حضور داشتند موجب زنده نگه‌داشتن این حرکت تاریخی شدند.

 

استاد معارف دانشگاه کردستان گفت: مهم‌ترین رسالت حضرت زینب (س) و دیگر زنان در قیام عاشورا بیدار کردن وجدان‌های خفته ظالمین و معرفی ظالمان به جامعه بود و اگر این اتفاق نمی‌افتاد هیچ اثری از اسلام نبود و دشمنان به اهداف خودشان می‌رسیدند و اسلام تحریف می‌شد.

 

اثباتی لواسانی تصریح کرد: تربیت فرزندان شجاع و ولایت‌مدار؛ مبارزه با ظلم، نقش‌آفرینی در اجتماع، حرکت در مسیر ولایت از مهم‌ترین وظایف زنان بعد از واقعه عاشورا است.

 

انتهای خبر /