صنوف آلاینده و مشاغل مزاحم بلای جان مردم در مناطق مسکونی است و خواسته مردم سنندج سروسامان دادن به این معضل شهرنشینی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی <<نوای آبیدر >> به نقل از کردتودی ساعت ۶ صبح اهالی کوچه با صدای اره‌برقی اوستا جمال روز خود را آغاز می‌کنند و زیر لب از وجود مزاحمت‌های مشاغل مزاحم شکایت‌های می‌کنند که حقشان است.

آری سخن از مشاغل مزاحم و صنوف آلاینده است که این روزها یکی از معضلات جوامع شهری به‌حساب می‌آیند و علاوه بر سلب آرامش مخاطره جدی برای سلامت شهروندان سنندجی محسوب می‌شود.

جوشکاری، صافکاری، ضایعات فروشی، نان‌خشکی فروشی، کابینت‌سازی، کارواشی از جمله مشاغلی هستند که وجود آنها در مرکز شهر برای شهروندان بسیار آزاردهنده است و سروصدای حاصل از این مشاغل موجب مشکلات عصبی برای ساکنین همجوار می‌شود.

برخی از ساکنین این محله‌ها از دست ایجاد مزاحمت‌های شغل‌های آلاینده و مزاحم رفتن بر ماندن در محله را ترجیح می‌دهند و دوست دارند خودشان را از دست این معضل‌های اجتماعی رها کنند.

ساماندهی مشاغل مزاحم وعده عملی نشده مسئولان استان

هیچ‌کس نمی‌تواند مانع کسب‌وکار کسی بشود و این‌طور که مشخص است مسئولان سعی می‌کنند برای این شغل‌ها مزاحمتی ایجاد نکنند که نه سی بسوزد و نه کباب.

علیرضا موسوی شهروند سنندجی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار داشت: چندین سال است حرف از انتقال مشاغل مزاحم به خارج شهر مطرح است، اما متأسفانه تا کنون هیچ اقدام اساسی صورت نگرفته است.

وی گفت: کمتر خیابانی می‌توانید رد شوید که از داشتن صنوف آلاینده و مزاحم بی‌بهره باشد و ساکنان آن محل شکایتی نداشته باشند.

شهروند سنندجی ادامه داد: چندین سال است که وعده عملی‌نشدن مسئولان بر روی زمین‌مانده و مشاغل دردسرساز همچنان در جای خودشان باقی ماندند.

وی تأکید کرد: سروصدای شغل‌های مزاحم و صنوف آلاینده در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر سنندج آرامش شهروندان را بر هم زده است.

موسوی خاطرنشان کرد: جمع‌آوری صنوف آلاینده کار اساسی مجمع صنفی است و از اتاق اصناف در این زمینه به جدی وارد کار شده و برای ساماندهی یا الزام خروج این صنوف اقدام نمایند.

خروج صنوف آلاینده موجب تأمین امنیت جانی مردم می‌شود

عثمان کریمی یکی از شهروندان خیابان غفور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار داشت: در این خیابان از دست سروصدای ناهنجار صنوف آلاینده به ستوه آمده‌ایم و امنیت جانی نداریم.

وی گفت: مشکل ما تنها با سروصدای این صنوف نیست؛ بلکه رفت‌وآمد را برای شهروندان این منطقه هم سخت کردند و با گذاشتن وسایل کار نصفی از خیابان و پیاده‌رو را به خودشان اختصاص دادند.

این شهروند کردستانی تصریح کرد: صنوف آلاینده و دردسرساز اکثر پیاده‌رو را به نام خود کردند و برای رفت آمد باید خطر عبور از خیابان شلوغ را به جان بخریم.

وی خاطرنشان کرد: سروصدای این صنوف آلاینده موجب بیماری‌های عصبی و روان برای ساکنان این محله شدند و روزهای تعطیل هم دست‌بردار نیستند و فقط به فکر کاسبی خود هستند.

وی بیان داشت: سروصدای زیاد، ترافیک، تصادف، عبور از خیابان به علت تصرف پیاده‌روها توسط صنوف آلاینده، از مشکلات دردسرساز شغل‌های مزاحم و صنوف آلاینده در خیابان غفور است.

کریمی خاطرنشان کرد: قانون داریم؛ اما مجری به قانون در خواب خرگوشی به سر می‌برد و ما تاوان گناه سکونت در این محله را داریم پس می‌دهیم و هیچ امنیت جانی نداریم.

وی تأکید کرد: مسئولان با انتقال صنوف آلاینده به خارج شهر امنیت جانی و روانی را به ما برگردانند؛ زیرا ما هم انسان هستیم و آرامش می‌خواهیم.

لزوم ساماندهی ۲۲ هزار صنوف آلاینده در کردستان

علی نوری معاون امور هماهنگی و اقتصادی استاندار کردستان در دومین جلسه کارگروه استانی صنوف آلاینده و ایجاد مجتمع‌های صنفی استان کردستان اظهار داشت: در سطح استان کردستان بیش از ۲۲ هزار صنوف آلاینده وجود دارد که آمار قابل‌ملاحظه‌ای است.

وی افزود: تأمین زمین برای ایجاد شهرک صنعتی از مهم‌ترین چالش جمع‌آوری صنوف آلاینده از سطح شهرهای استان است.

معاون امور هماهنگی و اقتصادی استاندار کردستان گفت: تا کنون مشکل تأمین زمین برای ایجاد شهرک‌های صنفی در سنندج و دیواندره حل شده و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب از اولویت‌های ایجاد شهرک‌های صنعتی است.

نوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای دو گروه از صنوف آلاینده از جمله مصالح‌فروشان و صنوف وابسته، صنف فلزکاران و ضایعات فروشان و صنوف وابسته” در سرنجیانه سنندج زمین تضمین شده است.

وی بیان داشت: ساماندهی صنوف ناسازگار باید به‌صورت جهادی پیگیری شود و تا رسیدن به نتیجه مطلوب از هیچ تلاش و کمکی دریغ نخواهیم کرد.

انتهای خبر/