ایجاد صنایع کوچک اقتصادی و توجه به آن اهرم مناسبی برای پایداری اقتصادی و تحقق سرمایه‌گذاری در کردستان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر به نقل از خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، در تقویم کشورمان ۲۱ مرداد به نام روز حمایت از صنایع کوچک نام‌گذاری شده است.

 

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی توجه به صنایع کوچک یعنی ریل‌گذاری برای توسعه استان جهت توسعه و پیشرفت در تمامی حوزه‌ها است.

 

ایجاد صنایع کوچک اقتصادی و توجه به آن اهرم مناسبی برای پایداری اقتصادی و تحقق سرمایه‌گذاری در استان است.

 

صنایع کوچک اقتصادی نقش مؤثری در اشتغال‌زایی دارند و با کمترین سرمایه می‌توانند به اشتغال دست یابند و با تکمیل زنجیره تولید در رسته‌های مختلف خوب عمل کنند.

 

اگر مسئولان ما از دارندگان صنایع کوچک به طور تخصصی حمایت کنند در خروجی کار شاهد رشد قابل‌توجه اقتصادی در استان خواهیم بود.

 

در استان کردستان تعداد واحدها با اشتغال‌زایی افزون بر ۱۰۰ نفر ۲۵ واحد است به عبارتی بیش از ۹۵ درصد واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در استان را واحدهای کوچک و متوسط با اشتغال‌زایی کمتر از ۱۰ نفر، ۱۰ تا ۴۹ نفر و ۵۰ تا ۹۹ نفر تشکیل می‌دهند.

 

در ۲۰ شهرک و ناحیه صنعتی موجود در استان یک هزار و ۵۶۹ قرارداد با متقاضیان منعقد شده و از این تعداد هم اکنون ۷۱۵ واحد به بهره‌برداری رسیده و مابقی در حال اجرا است.

 

 

 

بانک‌ها سد معبر واحدهای تولیدی کوچک هستند

 

علی میرزاپور تولیدکننده پلاستیک در شهرک صنعتی سنندج در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار کرد: با مطالعه وضعیت اقتصادی کشورهای پیشرفته متوجه می‌شویم بنگاه‌ها و صنایع کوچک اقتصادی از اولویت و اهمیت خاصی برخوردار هستند.

 

وی افزود: بنگاه‌های کوچک تولیدی تا کنون هیچ سهمی از یارانه‌ها ندارند.

 

این تولیدکننده کردستانی ضمن گلایه از عدم حمایت بانک‌ها بیان داشت: متأسفانه بانک‌ها به‌جای حمایت از دارندگان واحدهای کوچک تولیدی سد بزرگی برای تولیدکنندگان در استان شده‌اند.

 

میرزاپور خاطرنشان کرد: تا کنون نه حمایتی از دولت دیده‌ایم نه تسهیلاتی از بانک‌ها دریافت کرده‌ایم.

 

 

 

برای بیش از ۱۰ هزار نفر در استان اشتغال‌زایی شده است

 

مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کردستان بیان داشت: در حال حاضر ۳۰ شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی مصوب در استان داریم که ۲۰ شهرک در دست واگذاری به متقاضیان است.

 

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنایع کوچک استان ۲۶ هزار میلیارد بوده، افزود: تا کنون یک هزار و ۵۶۹ قرارداد با متقاضیان منعقد شده که ۷۱۵ مورد آن به بهره‌برداری رسیده است.

 

حمیدرضا امانی با تأکید بر اینکه سرانه زمین در کشور ۱۸ مترمربع است؛ اما این مهم در استان کردستان پایین‌تر از سرانه کشور است و میزان آن ۱۱ مترمربع است.

 

وی تصریح کرد: صنایع کوچک تولیدی نقش مهمی در اشتغال‌زایی در استان دارد و توجه به آنها به‌عنوان روشن‌کردن موتور محرکه اقتصاد استان است.

 

مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کردستان خاطرنشان کرد: از طریق صنایع کوچک برای ۱۰ هزار و ۷۶۲ نفر در استان کردستان اشتغال‌زایی شده است.

 

انتهای خبر/