استان کردستان نماد غیرت و فرهنگ با داشتن صنایع‌دستی‌های منحصربه‌فرد که ویترین اصالت و فرهنگ آن است حرفی برای گفتن در سطح ملی و بین المللی دارد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، صنایع‌دستی به مجموعه از هنرها و صنایعی گفته می‌شود که به طور عمده با استفاده از مواد اولیه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی آن به کمک دست و ابزارهای سنتی و دستی ساخته می‌شود و باذوق و هنر و خلاقیت فکری هنرمند آمیخته و به‌عنوان سوغات آن محل معرفی می‌شود.

استان زرخیز کردستان به لحاظ دارابودن جاذبه‌های گردشگری و تنوع صنایع‌دستی، استانی بسیار غنی با مردمانی هنرمند است که همواره موردتوجه گردشگران است.

استان مرزی کردستان به دلیل نداشتن بخش صنعتی مهم و سبک زندگی مردم و داشتن فرهنگ خاص از لحاظ صنایع‌دستی استانی مهم و شناخته شده در سطح کشور است.

برخی صنایع‌دستی کردستان که آمیخته با عشق، احساس و هنر است؛ مانند نازک‌کاری، فرش‌بافی از شهرت جهانی برخوردار است.

کردستان دیار اصالت و فرهنگ است که تعداد زیادی از اهالی روستاهای آن در حال حاضر در حوزه صنایع‌دستی فعالیت دارند و رزق خانه خود را از این طریق تهیه می‌کنند..

بر اساس آمارهای موجود بیش از ۷۰ درصد صنعتگران فعال در حوزه صنایع‌دستی را بانوان تشکیل می‌دهند که عموماً در حوزه فرش‌بافی؛ گلیم‌بافی، کلاش بافی و البسه دوزی فعالیت دارند.

طبق آخرین آمار اعلامی از سوی معاون صنایع‌دستی و گردشگری کردستان ۲۵ رشته صنایع‌دستی بومی و فقط مختص به استان کردستان وجود دارد.

نازک‌کاری، البسه محلی یا کوردی دوزی، گلیم‌بافی، سازهای عرفانی، کلاش بافی، شال‌بافی، نساجی سنتی شامل موج بافی، سجاده بافی و زیورآلات از مهم‌ترین صنایع‌دستی کردستان است که برخی شهرت جهانی دارد.

قالی‌بافی سفیر کردستان

یکی از صنایع‌دستی مهم استان کردستان که شهرت جهانی دارد فرش‌بافی و گلیم‌بافی است که آمیخته باهنر و ذوق بانوان این دیار است.

دیار بیجار گروس مهد قالی‌بافی کردستان است که از دیرباز دار قالی یکی از ابزار عجین شده با زندگی بانوان سخت‌کوش بوده که قدمت آن به هزاره قبل از میلاد برمی‌گردد.
قدیمی‌ترین قالیچه گروس که تاریخ بر روی آن حک شده و به‌یادگارمانده قالیچه‌ای است به تاریخ ۱۱۵۸ هجری قمری که در وسط آن نام سلطان افشار نادرشاه حک شده است.

استفاده از رنگ گیاهی، خامه طبیعی، ترکیب نقش اصالت و فرهنگ، موجب برتری کیفیت قالی و گلیم کردستان شده است.

منبت‌کاری؛ هنری آمیخته با عشق و خلاقیت

در کنار نازک‌کاری روی چوب هنر منبت‌کاری یکی دیگر از هنرهای ماندگار این دیار کهن است که زیبایی طرح‌های آن چشم‌نواز است.

این هنر زیبا از قدیم‌الایام در کردستان وجود داشته و درهای چوبی در شهرها و روستاها آن به‌جامانده از دوران صفویان است که دارای کنده‌کاری‌های دقیق و به‌صورت گل و کتیبه گوناگون هستند.

اکنون در سنندج معروف‌ترین و زبردست‌ترین منبت‌کاران در گارکاه های خود مشغول فعالیت هستند و همواره با سبک‌های جدید مشغول خلق آثار فاخر و ماندگارند.


کلاش اولین پاپوش سنتی بشر

در مناطق کردنشین نوعی گیوه یا پاپوش به نام کلاش تولید می‌شود که هماهنگی زیبایی با لباس‌های کردی دارد، رویه این کفش از نخ پنبه‌ای بافته شده و زیره آن از پارچه فشرده شده است.

این پاپوش به همین دلیل کفشی سبک، نرم و قابل‌انعطاف با محیط کوهستانی کردستان است.

گیوه یا کلاش در میان زاگرس‌نشینان قدمتی چندهزارساله دارد و بدون شک جز اولین پابوش های سنتی بشر است که انسان مبتکر دوران های گذشته با بهره‌گیری از مواد اولیه فراوان و ارزان‌قیمت طبیعی در دسترس و ذوق سرشار خود اقدام به تولید دستی آن کرده است.

خواسته اصلی مردم کردستان ایجاد بازارچه عرضه صنایع‌دستی است

شریعتی رئیس تعاونی صنایع‌دستی کردستان در این جلسه بیان داست در حال حاضر ۲۵ رشته بومی صنایع‌دستی فعال در کردستان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ هزار نفر صنعت گر شناسنامه‌دار در استان کردستان داریم؛ افزود: آخرین استان کشور هستیم که بازارچه صنایع‌دستی در آن وجود ندارد.

شریعتی گفت: هر کجا بسیج ورود پیدا کرده اقدامات خوبی صورت‌گرفته و این تقاضا را از تعاون بسیج داریم پتانسیل نادیده گرفته نشود و در زمینه فروش، بازاریابی صنایع‌دستی ورود پیدا کنند.

وی تصریح کرد: زمینی در راستای ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در سنندج معرفی شد که راه و شهرسازی و اداره کل مسکن به علت تملیک نشدن زمین‌های آن مانع احداث آن شدند.
شریعتی با تأکید بر اینکه صنایع‌دستی و گردشگری ما در یک حالت اغما و بی‌توجهی قرار دارد؛ اظهار داشت: در استان تولید گنندگان و هنرمندان فراوانی در زمینه‌های کلاش بافی، ارغوان دوزی و سایر هنرها داریم؛ اما از داشتن بازارچه فروش محروم هستیم.

انتهای خبر/