خرید لوازم‌التحریر و ملزومات مدرسه یکی از نیازهای دانش‌آموزان است که گرانی آن کام والدین را تلخ کرده و خواستار نظارت بیشتر مسئولان دراین‌خصوص هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر به نقل از خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، هر سال که به اواخر فصل تابستان نزدیک‌تر می‌شویم بازار فروش برخی از کالاها رونق جدی می‌گیرد و شاهد حضور خانواده‌ها همراه فرزندان خود برای خرید نوشت‌افزار و ملزومات مدرسه هستیم.

 

در برخی شهرها در پایان مرداد و اوایل شهریور برخی مغازه‌دارها باتوجه‌به نیاز بازار تغییر شغل داده و به سمت فروش نوشت‌افزار می‌روند که این روزها پرفروش‌ترین است.

 

تقریباً از هفته گذشته در شهر سنندج وارد هر مغازه نوشت‌افزاری می‌شوید شاهد حضور جمعیتی هستید که با شور و هیجان وصف‌ناشدنی در صدد تأمین وسایل موردنیاز جامعه هستند.

 

اما چیزی که به عیناً قابل‌مشاهده است نگرانی پدران و مادران از سیطره گرانی بر بازار نوشت‌افزار است و برخی‌ها که کارگر و بدون منبع درآمد خاصی هستند در آستانه سال تحصیلی جدید شرمنده فرزندان خود می‌شوند.

 

و عده‌ای هم معتقدند باید هرطورشده لوازم مدرسه را تهیه کنیم و فرزندان را چشم‌انتظار نگذاریم؛ چون همه چیز گران شده و این یک امر عادی است.

 

 

 

مدرسه رفتن هزار تا هزینه دارد

 

شلوغی یک از مغازه‌های فروش نوشت‌افزار خیابان فردوسی توجهم را جلب کرد، وارد مغازه شدم چند خانواده با در دست‌گرفتن دست فرزندان خود در حال پرس‌وجوی قیمت کیف و دفتر و خودکار بودند.

 

یکی از خریداران در حالیه دخترش بهانه خرید بهترین وسایل مدرسه را می‌گرفت در حال چانه‌زدن با فروشنده بود و خواستار تخفیف که بتواند حداقل چند قلم از لوازم ضروری را بخرد.

 

این شهروند سنندجی با اعتراض به قیمت‌های سر به فلک کشیده نوشت‌افزار و کیف و کفش مدرسه بیان داشت: با وجود این گرانی‌های سرسام‌آور برای کدام از یک فرزندان بتوانم لوازم مدرسه تأمین کنم.

 

وی گفت: سه فرزند مدرسه‌ای دارم و شغل خودم هم کارگر هستم که هیچ‌وقت سرماه حقوق دریافت نمی‌کنیم و هر سال با آغاز فصل بازگشایی مدارس برای خرید ملزومات مدرسه با مشکل‌های زیادی روبه‌رو می‌شوم.

 

 

 

وی ادامه داد: همین‌الان دخترم دست روی کیفی گذاشته که قیمت آن برابر همه خریدهای دیگر فرزندانم است و نمی‌دانم چطور آن را قانع کنم که قادر به خرید آن نیستم.

 

یکی دیگر از خریداران حاضر در مغازه که خانم بود اظهار داشت: هر سال یک وسیله نوشت‌افزار با قیمت‌های سر به فلک کشیده مد می‌شود و این افزایش قیمت‌ها هم در بین محصولات داخلی و هم خارجی مشاهده می‌شود.

 

وی گفت: تهیه نوشت‌افزار با این قیمت‌ها برای خانواده‌های که چند فرزند دانش‌آموز دارند واقعاً سخت است.

 

این مادر سنندجی تصریح کرد: تنها مشکل ما خرید نوشت‌افزار آنهم با این گرانی نیست، زیرا علاوه‌برآن باید برای لباس فرم، کیف و کفش هم هزینه‌های زیادی پرداخت کنیم.

 

 

 

افزایش چندبرابری قیمت نوشت‌افزار

 

محمدی یکی از فروشندگان نوشت‌افزار خیابان فردوسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار داشت: قیمت نوشت‌افزار نسبت به سال گذشته چندبرابر گران‌تر شده و شامل کالاهای ایرانی و خارجی می‌شود.

 

وی افزود: به‌واسطه خارجی بودن مواد اولیه و تأثیر تحریم‌ها این افزایش قیمت‌ها شامل نوشت‌افزارهای داخلی و خارجی می‌شود.

این فروشنده سنندجی گفت: من خودم فروشنده هستم و دو فرزند مدرسه‌ای دارم گرانی سرسام نوشت‌افزار مانند نمکی بر زخم خانواده‌ها است که باید درد آن را برای آرامش خاطر فرزندان خود تحمل کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها دیگر به خانواده‌ها اجازه نمی‌دهد با خیال راحت دست فرزندانشان را بگیرند و با خیال راحت خرید کنند و مجبور فقط به ضروریات آنهم بتوانند بگیرند یا نه خدا می‌داند.

 

محمدی گفت: افزایش قیمت‌ها باعث رشد ۶۰ درصدی قیمت دفترها شده و بقیه اقلام موردنیاز دانش‌آموزان هم تقریباً ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده و همین موارد مزید بر علت شده و شاهد نابسامانی بازار فروش نوشت‌افزار هستیم و گرنه هیچ پدر و مادری نمی‌خواهد شرمنده فرزندانش شود و دوست دارد خواسته‌ها و نیازهایش را برآورده کند.

 

در آستانه شروع شهریورماه و شلوغی بازار خرید نوشت‌افزار و ملزومات مدارس امیدواریم مسئولان با فعال‌کردن گشت‌های نظارتی و فعال‌کردن بازرسی‌ها نقش مهمی در ساماندهی این بازار داشته باشند در غیر این صورت گرانی همچنان می‌چرخد و کام خانواده‌ها را تلخ می‌کند.

 

انتهای خبر/