۸۶۹ اثر ثبت ملی در کردستان وجود دارد که ۲۰۳ مورد آن مربوط به بناهای تاریخی است که کمتر از ۲ درصد کل بناهای ثبت ملی شده کشور را شامل می‌شود.
  • به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نوای آبیدر به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، کردستان یکی از استان‌های گردشگرپذیر کشور خصوصاً در ایام بهار و تابستان است که مسافران لذت دیدن این طبیعت دلنشین و بازدید از مکان‌های تاریخی را در این دو فصل سال سعی می‌کنند که از دست ندهند.

 

۸۶۹ اثر ثبت ملی در کردستان وجود دارد که ۲۰۳ مورد آن مربوط به بناهای تاریخی است و این یعنی سهم کردستان از بناهای ثبت ملی در کشور تنها کمتر از دو درصد است.

 

 

 

به گفته کرد پرس؛ بیشتر صاحب‌نظران اعتبارات را اصلی‌ترین عامل کندی مرمت بناهای تاریخی می‌دانند و میانگین بودجه حفاظت از این آثار حدود روزی ۳۰۰ هزار تومان برای هر اثر است و در کنار این مسئله نیز سرانه حفاظت و مرمت برای بناهای تاریخی به‌ازای هر اثر ۱۳۰ میلیون ریال برآورد شده که اداره کل میراث‌فرهنگی کردستان می‌توانست با هزینه‌کرد این اعتبار حداقل بخشی از آثار و بناهای تاریخی شهر سنندج و دیگر شهرهای استان را که سال‌هاست به بهانه کمبود اعتبار در حال تخریب و نابودی هستند، مرمت و بازسازی کند.

 

سنگ‌نبشته اورامان، پل قشلاق، بازار بیجار، بازار معروف سنندج، پل گاران، حمام خان، حمام شیشه‌ای، عمارت خانه کرد، عمارت خسرو آباد و… از جمله بناهای تاریخی هستند که هر ساله نیازمند اعتباراتی برای مرمت آنها هستند.

 

به گزارش میراث‌فرهنگی کردستان، مسعود ابراهیمی قائم‌مقام مدیرعامل صندوق توسعه، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور نیز در نشست تخصصی اقتصاد میراث‌فرهنگی ویژه بناها و اماکن تاریخی استان کردستان که در سنندج برگزار شد، گفت: ۸۶۹ اثر ثبت ملی در کردستان وجود دارد که ۲۰۳ مورد آن مربوط به بناهای تاریخی است.

 

وی اظهار کرد: واگذاری بناهای تاریخی از طریق صندوق احیا به بخش خصوصی دارای مزایایی است که جذب توریست به این اماکن اثرگذاری بیشتری دارد.

 

قائم‌مقام مدیرعامل صندوق توسعه، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور افزود: بر اساس دیدگاه گردشگران و توریست های داخلی و خارجی بهترین بناهای پذیرایی و اقامتی کشور مربوط به بناهایی است که در فهرست صندوق احیا قرار دارند.

 

 

 

ابراهیمی ادامه داد: ۸۶۹ اثر ثبت ملی در کردستان وجود دارد که ۲۰۳ مورد آن مربوط به بناهای تاریخی است که کمتر از ۲ درصد کل بناهای ثبت ملی شده کشور را شامل می‌شود.

 

وی با بیان اینکه فعالیت بخش خصوصی در هر استانی زمینه پیشبرد اهداف و فعالیت‌ها را فراهم می‌کند، یادآور شد: ورود سرمایه‌گذاران به بخش گردشگری و بناهای تاریخی در راستای پایداری و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی مؤثر است.

 

قائم‌مقام مدیرعامل صندوق توسعه، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور مزیت بعدی بناهایی که از طریق صندوق احیای بناهای تاریخی واگذار می‌شود را نوع قراردادهای آنها دانست و بیان کرد: صندوق بعد از ۲۰ سال از تأسیس و فعالیت به یک بلوغ در باب قراردادها رسیده است و آینده‌نگری در این قراردادها کاملاً مدنظر قرار دارد.

 

لذا می‌طلبد که میراث‌فرهنگی کردستان به‌جای برگشت اعتبارات در جهت ثبت ملی اثرات تاریخی استان که کم نیستند تلاش کند چرا که عدم هزینه‌کرد اعتبارات، عملاً همانند ترک فعل انجام داده شده است که آینده درخشان این استان را کم‌رنگ خواهد کرد.

 

انتهای خبر/