انباشت زباله دست‌فروشان خیابان چهارباغ سنندج که موجب خدشه‌ای در ویترین شهر شده، صدای شهروندان را درآورده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی <<


> به نقل از خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی؛ یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندان عبور و مرور بدون حاشیه و مشکل در سطح معابر و خیابان‌ها است، اما با نگاهی به سطح خیابان‌های سطح شهر سنندج با وجود دست‌فروشان و میوه‌فروشان این حق شهروندی سلب شده است.

تا چندی قبل در گزارش‌های مختلف با تیترهای زیاد در خصوص سد معبر و گلایه مردم و عدم نظارت شهرداری می‌نوشتیم، اما امروز گزارش ما یک حکایت دیگر دارد.

اگر گذری در سطح شهر سنندج بیندازیم از میدان انقلاب تا میدان چهارباغ پیاده‌روهای آن تقریباً در تصرف دست‌فروشان و میوه‌فروشان است که جای برای رفت‌وآمد مردم نزاشته اند.

اما آن چیزی که امروز در این روزهای گرم تابستان مورد گلایه مردم قرار گرفته وجود پسماند میوه و تره‌بار در سطح این خیابان است که به حال خود رها شده است.

میوه‌فروشان و مغازه‌دارهای این خیابان در اقدامی غیرقابل‌قبول ضایعات میوه و تره‌بار خود را در وسط خیابان رها می‌کنند که موجب سختی تردد برای شهروندان شده است و تهدیدی برای سلامت آنها است.

اگر گذری بر خیابان‌های شهر سنندج داشته باشیم علاوه بر پارکینگ اختصاصی و نمایشگاه ماشین و صنوف آلاینده که عبور و مرور را برای شهروندان سخت کرده است هر چند قدم یکبار تنت به سینی و چرخ میوه‌فروشانی می‌خورد که بر خیابان خیمه زده‌اند.

حقوق شهروندی در بوته فراموشی

مریم کوهساری یکی از شهروندان سنندجی که در حال خرید از خیابان چهارباغ بود اظهار داشت: متأسفانه میوه‌فروش‌ها اصلاً رعایت بهداشت و سلامت مردم را نمی‌کنند و اقدام به پرت‌کردن پسماندهای میوه و تره‌بار به داخل پیاده‌رو و خیابان می‌کنند.

وی با بیان اینکه خیابان‌ها و پیاده‌روها ویترین شهر هستند افزود: این اقدام میوه‌فروش‌ها یعنی تضییع حقوق شهروندی که در برابر آن مسئول هستند.

این بانوی سنندجی تصریح کرد: میدان انقلاب تا میدان چهارباغ از هر دو سمت در اختیار دست‌فروشان و میوه‌فروشان است که بعد از سال‌ها با این معضل که موجب سختی در تردد ما شده کنار آمده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: میوه‌فروشان با دورریز پسماندهای میوه به داخل خیابان آن را هم به تصرف خود درآورده‌اند و عملاً مشکل شهروندان را مختل کرده‌اند.

زباله ریزی مساوی با مختل کردن حقوق شهروندی

کارو قدیمی یکی دیگر از شهروندان سنندجی بیان داشت: این اقدام بد میوه‌فروشان به‌نوعی قانون‌گریزی است.

وی افزود: ما همه شهروند یک شهر هستیم و اگر هرکدام به‌درستی به وظایف خود عمل کنیم؛ مانند این است که ویترین یک مغازه به‌خوبی چیده شده باشد.

این شهروند سنندجی تصریح کرد: این اقدام زشت میوه‌فروشان یعنی مختل کردن آرامش و آسایش شهروندان که به‌نوعی بازی با سلامت دیگران است.

قدیمی تأکید کرد: شهرداری در این خیابان برای حفظ سلامت شهروندان به‌ویژه در این روزهای گرم تابستان باید در هر چند قدم یک سطل زباله داشته باشد و هر روز سریعاً اقدام به خالی‌کردن آن بنماید.

کام حیوانات ولگرد از زباله‌ها شیرین می‌شود

زهرا موسوی یکی دیگر از شهروندان سنندجی بیان داشت: وجود این زباله‌های سرگردان خیابان چهارباغ علاوه بر آسیب رساندن به‌سلامت شهروندان موجب جمع‌شدن سگ‌ها ولگرد و دیگر حیوانات شده است.

وی گفت: دست‌فروشان این خیابان بدون اینکه یک ریال پول آب برق و دیگر خدمات اجتماعی را بدهند به‌عنوان بلای سلامت روح و روان مردم هستند که هیچ‌کس با آنها برخورد نمی‌کند.

این شهروند سنندجی بیان داشت: ریختن زباله و پسماند میوه توسط میوه‌فروشان این خیابان یک هنجارشکنی است که تبدیل به عادت شده که موجب رنجش خاطر شهروندان شده است.

قانون مجازات اسلامی و زباله ریزها

قانون‌گذار در ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی زباله ریختن در معابر را جرم دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است. این ماده مقرر کرده که «هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود، از قبیل… ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام… ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند، به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.»

انتهای خبر/