مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: برای اتصال شهر سنندج به راه آهن سراسری باید ۴۳ کیلومتر ریل گذاری صورت گیرد که متأسفانه این مهم به دلیل توپوگرافی منطقه و کمبود اعتبارات در آینده ای نزدیک محقق نخواهد شد.

خیرالله خادمی در گفت و گو با خبرنگار نوای آبیدر اظهار کرد: برای پروژه راه آهن همدان- سنندج بیش از دو هزار میلیارد تومان هزینه شده است و ارزش روز آن بیش از چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که امیدواریم تا دهه مبارک فجر شاهد بهره برداری رسمی از این پروژه باشیم.

وی افزود: برای اتمام عملیات این پروژه به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم در سفر قریب الوقوع ریاست جمهوری به کردستان شاهد اختصاص این اعتبار باشیم.

خادمی اعلام کرد: بررسی های لازم را برای امتداد این پروژه تا مرز باشماق مریوان را انجام داده ایم ولی زمینه تحقق این مهم هماهنگی طرف عراقی و رساندن ریل تا آن طرف مرز باشماق است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: این ریل هم برای مسافر طراحی شده و هم برای بار طراحی شده است که سرعت مسافربری آن ۱۶۰ کیلومتر و سرعت باری آن ۱۲۰ کیلومتر است.

خادمی افزود: به دلیل توپوگرافی منطقه و اختلاف سطح زیاد بین ایستگاه تشکیلاتی و شهر سنندج، باید حدود ۴۳ کیلومتر دیگر ریل‌گذاری انجام شود تا اختلاف سطح زیاد مسیر با امتداد و دور زدن گردنه جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: در مسیر رسیدن به شهر سنندج موانع طبیعی خاصی وجود داردکه در بعضی جاها احداث ریل دشوار است و به دلیل شیب زیادی که مسیر است باید برنامه ریزی دقیقی انجام شود.

خادمی اظهار کرد: طرح راه‌آهن همدان – سنندج دارای هفت ایستگاه است که ایستگاه پایانی آن ۲۵ کیلومتر تا شهر سنندج فاصله دارد که این موضوع و دوری مسافت تا ایستگاه قطار باید در زمان بهره برداری توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکت بهره بردار باید تمهیدات لازم برای رسیدن راحت مردم در ساعت مشخصی که قطار وارد ایستگاه می شود را با همکاری مسئولان استانی و به ویژه شهرداری سنندج بایندیشد.